10 Tips Paling Berguna Sebelum Membeli Kereta Terpakai

Buying Guides

10 Tips Paling Berguna Sebelum Membeli Kereta Terpakai

Tidak dinafikan, mencari kereta terpakai yang berbaloi memang sesuatu yang mencabar. Tapi jika anda tahu cara-cara memilih kenderaan terpakai yang betul, banyak risiko boleh dikurangkan dan yang paling penting, jimat!


Keadaan ekonomi negara Malaysia berada di tahap yang tidak menentu, tambahan pula dengan pandemik yang sedang melanda. Sampaikan ada yang tidak yakin untuk membeli kereta baharu kerana risau dengan jawatan kerjanya yang tidak terjamin dan berisiko untuk dibuang kerja. Harus diakui, tidak semua juga mampu untuk membeli kenderaan baharu. Oleh sebab itu, ramai yang mencari kereta terpakai yang jauh lebih murah dan mampu milik berbanding membeli sebuah kenderaan baharu.

tips membeli kereta terpakai

Tetapi, membeli kereta terpakai yang betul-betul berbaloi dengan harganya memang sukar dan mencabar. Kalau tersalah beli, boleh terduduk di bucu katil nanti sebab nak kena tanggung kos baik pulih kereta ekoran banyak kerosakan. Dah nama pun kenderaan terpakai, jadi semestinya kenderaan tersebut telah dipakai. Bagi mengurangkan risiko terbeli kereta terpakai yang banyak masalah, ikuti 10 tips di bawah sebelum membeli kenderaan terpakai.

1. Beli Daripada Sumber Yang Dipercayai

tips membeli kereta terpakai

Pertama sekali sebelum membeli kenderaan terpakai, utamakan membeli dengan portal yang dipercayai dan mempunyai track record yang cemerlang. Kalau ada jaminan seperti Carlist Qualified lagi bagus, beli kereta terpakai tapi ada waranti. 

Sejarah servis berkala bagi kenderaan terpakai amat penting kerana ia menjadi bukti bahawa kereta tersebut telah dijaga dengan seelok-eloknya oleh pemilik lama kereta tersebut. Paling utama, elakkan membeli kereta terpakai yang tidak mempunyai sejarah penyelenggaraan kerana potensi dan keadaan sebenar kenderaan tersebut masih menjadi misteri. Untuk mengelakkan sebarang risiko, belilah kereta daripada sumber yang dipercayai, seperti Carlist.my!

2. Membuat Pemeriksaan Pada Kereta

tips membeli kereta terpakai,periksa kereta

Pastikan anda periksa bahagian-bahagian penting seperti ini

  • Enjin – Buka bonet kereta dan hidupkan enjin kereta. Pastikan bunyi enjin berada dalam keadaan normal dan tidak bermasalah. Pastikan tiada sebarang bunyi pelik hasil daripada komponen-komponen enjin yang tidak berfungsi dengan baik. Selain itu, enjin kereta zaman sekarang kebanyakkannya boleh diperiksa menggunakan komputer sahaja. itu lebih mudah dan tepat untuk mengesan sebarang kerosakan. 
  • Cat Kereta - Pastikan pemeriksaan cat dilakukan di bawah sinaran matahari bagi memudahkan segala calar dan cacat cela pada permukaan kereta tersebut jelas kelihatan. Meskipun calar di bahagian luaran itu tidak mempunyai apa apa kesan terhadap pemanduan, tapi anda mesti mahukan yang terbaik, bukan?
  • Panel Badan Kereta - Sekiranya terdapat sebarang jurang yang tidak sekata mahupun refleksi yang tidak sekata, kereta terbabit mungkin pernah terlibat dengan kemalangan.
  • Getah Pintu - Cabut getah pintu kereta untuk melihat sebarang kesan disebalik getah tersebut. Jika kereta itu pernah terlibat dalam kemalangan dan menggunakan bahagian 'half-cut', kimpalannnya akan kelihatan di bahagian itu.
  • Karat - Pastikan tiada karat pada kereta. Antara tempat tempat yang berkemungkinan untuk berkarat ialah floorboard, kawasan enjin atau firewall, bumbung dan bawah alas kaki kereta. Karat tersebut walaupun boleh dibaiki akan memakan kos yang tinggi.

3. Ciri Keselamatan dan Teknologi

tips membeli kereta terpakai,ASEAN NCAP

Kalau anda ingin menambah baik daripada kereta kompak ke SUV atau MPV terpakai yang lebih selesa untuk kegunaan keluarga, pastikan anda mengambil kira faktor keselamatan serta teknologi yang diberikan oleh kereta terbabit. Kalau anda inginkan ciri keselamatan yang terbaik, pastikan kenderaan terpakai yang ingin anda beli itu mempunyai pengiktirafan 5 bintang ASEAN NCAP. Kebiasaannya, kenderaan yang menerima markah penuh ASEAN NCAP dilengkapi dengan Electronic Stability Control, beg udara, ABS, ISOFIX untuk kerusi bayi dan telah menjalani ujian di Makmal Asean NCAP (New Car Assesment Programme). Kalau ada ciri-ciri keselamatan pintar ADAS, lagi berbaloi.

Semakin hari kereta menjadi semakin canggih, selamat dan menjimatkan bahan api. Keadaan ini menyebabkan kereta lama menjadi semakin murah. Walaupun harganya murah, pastikan kereta tersebut memenuhi objektif pembelian anda. Kalau murah tapi menyusahkan pun tak guna juga kan?

4. Kos Pemilikan/ Kos Tersembunyi

tips membeli kereta terpakai

Walaupun harga kereta import terpakai lebih murah daripada kereta tempatan baru, adakah itu bermakna kos pemilikan dan penyelenggaraannya lebih rendah? Bandingkan kos pemilikan sebuah jentera BMW E60 lama berbanding sebuah Perodua Axia baru? Sudah semestinya kos pemilikan Axia lebih rendah. Kami faham BMW E60 dan Perodua Axia bukan di dalam segmen yang sama namun jika dilihat kepada harga pasaran E60 hari ini berbanding Axia, kami pasti ramai yang akan mempertimbangkannya tanpa memikirkan kos jangka lama pemilikannya.

Selain itu, apabila anda menaiktaraf kereta anda daripada hatchback ke MPV atau SUV, ketahuilah bahawa saiz tayar, saiz bateri, kos selenggara, cukai jalan dan penggunaan bahan api akan berbeza dan jauh lebih mahal. Pastikan anda dah buat kaji selidik tentang perkara ini supaya tidak terkejut di kemudian hari.

5. Elakkan Kereta Total Lost

tips membeli kereta terpakai,total lost

Sekiranya kenderaan terlibat dalam kemalangan serius sehingga kos pembaikan melebihi 50% harga kereta tersebut, pihak insurans akan mengistiharkan kereta tersebut total lost dan pemilik akan menerima ganti rugi. Kenderaan yang rosak itu kemudian akan dibeli oleh pemilik bengkel untuk dibaik pulih dan dijual semula. Meskipun dah dibaiki, namun status komponen-komponen alat ganti yang digunakan tidak diketahui statusnya. Berkualiti atau tidak? Paling mudah, elakkan membeli kereta yang pernah total lost.

6. Mileage Rendah

tips membeli kereta terpakai,Proton X50

Kalau anda nak cari kereta yang mempunyai jangka hayat yang lebih lama, pastikan anda memilih kenderaan yang mempunyai rekod perbatuan yang rendah. Kalau mileage rendah, maknanya kenderaan tersebut jarang digunakan. Kalau mileage dah cecah lebih 200,000km, komponen enjin serta kotak gear kereta tu pasti akan rosak ekoran kehausan. Dah la habis duit bayar kereta, nak kena tambah lagi duit untuk baik pulih komponen pula nanti. Berbaloi ke? Lagi satu pastikan juga yang odometer tidak pernah diusik oleh si penjual, ada sesetengah penjual yang pandai menukar mileage odometer supaya lebih rendah daripada yang sebenarnya. 

7. Cuba Segala Benda Yang Ada Pada Kereta Terbabit

tips membeli kereta terpakai,interior

Sebelum beli, pastikan anda periksa segala butang atau benda yang hadir bersama kereta terbabit. Mulakan dengan membuka pendingin hawa kereta tersebut kerana berdasarkan cuaca panas di Malaysia, pendingin hawa merupakan suatu keperluan. Pastikan ia berfungsi dengan baik! Selain memastikan gas sudah diisi, anda disarankan untuk mencuba penghawa dingin kereta tersebut dengan suhu dan kekuatan yang berbeza bagi mengesan sekiranya ada berlaku sebarang kerosakan.

Selepas itu, periksa juga keadaan barang-barang lain seperti cermin tingkap, wiper, signal, lampu panel instrumen, kunci pintu dan sistem audio kereta terbabit. Jangan terburu buru dalam memilih, sebaliknya, ambil lah masa sebanyak mana yang anda perlukan untuk memeriksa kereta ini secara menyeluruh.

8. Pandu Uji

tips membeli kereta terpakai,pandu uji

Untuk memahami prestasi kereta tersebut, tiada yang lebih berkesan selain daripada merasa sendiri pengalaman berada di bangku pemandu. Kereta yang cantik tidak semestinya sesuai dengan citarasa anda. Kadang-kala, terdapat kereta yang cantik dari luaran tetapi mempunyai ruang kaki yang sempit. Kereta seperti ini mungkin tidak sesuai untuk mereka yang tinggi ataupun berbadan besar. Keselesaan pemandu adalah kunci utama pemanduan yang selamat.

Selain itu, dengan memandu, anda berupaya untuk membongkarkan keadaan sebenar kenderaan terbabit yang hanya kelihatan ketika anda memandu. Perkara seperti bunyi enjin yang pelik, absorber yang sudah dimakan usia, alignment steering yang tidak sekata dan macam macam lagi. Ambil masa anda untuk betul-betul merasai kelebihan dan kekurangan sesuatu kereta itu sebelum membelinya. Penjual kereta terbabit semestinya faham dan tidak menghalang anda untuk memeriksa kereta terbabit.

9. Pilih Kenderaan Yang Sesuai Dengan Anda

tips membeli kereta terpakai,myvi

Sebelum membeli sesuatu kenderaan terpakai, kenal pasti dahulu tujuan anda membeli kereta berkenaan. Sekiranya anda mencari kereta terpakai untuk digunakan sebagai pengangkutan pergi dan balik kerja, tak perlulah beli SUV. Seeloknya cari sahaja kereta kompak yang lebih kecil dan menjimatkan minyak. Buat mereka yang dah berkahwin pula, utamakan lah kereta sedan berbanding hatchback. Bukan apa, ruang bagasi yang lebih besar pada kereta sedan akan memudahkan anda dan keluarga juga.

10. Bawa Mekanik

tips membeli kereta terpakai,bawa mekanik

Kalau anda ada mekanik yang anda percaya, berilah mereka sedikit upah untuk mengikuti anda untuk memeriksa keadaan kereta terbabit sebelum anda membeli. Biarlah keluar duit sikit daripada berbelanja sehingga ribuan ringgit bagi membaiikpulih kereta kelak. Lagipun, mekanik lebih arif tentang ini jadi biarkan mereka membuat penilaian terlebih dahulu.

Sekiranya anda mengikuti tips yang diberikan ini, pembelian kereta terpakai akan menjadi sesuatu yang berbaloi. Ikuti langkah langkah yang telah diberikan supaya anda tidak melakukan kesilapan dalam membeli kereta terpakai!



For more latest car news, reviews, car buying guides and videos visit us at Carlist.my Auto News.
Check out all the best new & used car deals in Malaysia at Carlist.my.
Sell your car fast with the best offer? Visit us at CarlistBid.my.
Get the latest new car promotions at New Car website now.

 



Muhammad Sharil Tarmize

Muhammad Sharil Tarmize

Content Producer

Related News


Comments