All-New 2024 Lexus LBX arrives in Malaysia from RM238k - premium hybrid compact SUV to take on Merc GLA
Home News Auto News MIROS Perhalusi Cadangan Had Laju 30km/j Di Bandar Dan Kampung Untuk Kurangkan Kemalangan MIROS Perhalusi Cadangan Had Laju 30km/j Di Bandar Dan Kampung Untuk Kurangkan Kemalangan Auto News Muhammad Sharil Tarmize | May 29, 2021 08:21 pm Had laju standard 30km/j telah dicadangkan oleh Institut Kajian Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) bagi kawasan bandar, kediaman dan desa sebagai sebahagian daripada Pelan Keselamatan Jalan Raya Malaysia 2021-2030. Ketua Pengarah Institut Penyelidikan Keselamatan Jalanraya Malaysia (MIROS) Khairil Anwar Abu Kassim berkata had tersebut dicadangkan bagi membolehkan orang ramai menguruskan tahap keselamatan jalan raya dengan lebih baik. Selain itu pergerakan bawah 30km/j akan membolehkan masyarakat mewujudkan satu kawasan yang selamat, sihat, hujau dan sesuai untuk didiami. Tambah beliau, perbincangan lanjut mengenai perkara ini akan melibatkan beberapa pihak berkepentingan seperti Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Jabatan Kerja Raya (JKR), majlis tempatan, pihak polis dan pihak berkuasa lain yang berkaitan. Oleh kerana ianya salah satu daripada Pelan Keselamatan Jalan Raya Malaysia 2021 – 2030, Khairul menjelaskan bahawa cadangan had laju tersebut akan dikemukakan kepada lembaga pengarah MIROS untuk memperhalusi pelan keselamatan jalan raya dengan pelbagai pakar keselamatan dan pihak berkepentingan sebelum membawanya ke kementerian pengangkutan. Pada masa ini, Pelan Keselamatan Jalan Raya Malaysia 2021-2030 masih dalam proses pembangunan. Satu siri bengkel akan diadakan untuk menentukan strategi bagi menyelesaikan cabaran dalam meningkatkan keselamatan jalan raya di Malaysia. Pelan ini juga merupakan rancangan berterusan dan akan terus disesuaikan untuk mencapai tujuan mengurangkan kematian dan kecederaan akibat kemalangan jalan raya. Malaysia merupakan salah satu negara terlibat dalam mandat 18 resolusi keselamatan jalanraya di dalam Deklarasi Stockholm (persidangan menteri) yang berlangsung pada Februari 2020. Sebanyak 80 menteri terlibat telah berjanji untuk mengurangkan kadar kematian jalanraya hingga separuh menjelang 2030. Oleh itu, menteri-menteri terbabit telah sebulat suara mencadangkan untuk melaksanakan had laju 30km/j di kawasan terdapat gabungan aktiviti motosikal, kereta, pejalan kaki dan penunggang basikal. Baru-baru ini, Ketua Pengarah Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) Tedros Adhanom Ghebreyesus menyeru kerajaan seluruh dunia untuk melaksanakan had laju baharu ini dengan kadar segera. Cadangan ini juga merupakan sebahagian daripada kempen “Street for Life” di bawah Minggu Keselamatan Jalanraya Global PBB ke-6 (UNGRSW). Kempen tersebut menggalakkan komuniti di Asia Tenggara untuk melaksanakan had 30 km/j di kawasan yang terdapat pejalan kaki dan pengguna jalan raya lain. *Kredit foto: Bernama Meskipun jumlah kenderaan di jalan raya seluruh dunia menurun secara keseluruhan ekoran wabak COVID-19 yang melanda serta arahan bekerja dari rumah, namun WHO melaporkan statistik kematian masih tidak menurun dengan jumlah relatif yang sama kerana pengguna jalan raya memandu dengan kelajuan yang lebih tinggi apabila jalan kosong. Baru-baru ini, sebuah video kemalangan tular di media sosial dimana seorang kanak kanak cedera parah di bahagian kepala dan kaki apabila dilanggar oleh sebuah Perodua Kembara dari arah bertentangan. Berdasarkan video, kanak-kanak yang dilanggar itu berlari melintas jalan tanpa memerhatikan kenderaan dari arah bertentangan. Kemalangan mungkin dapat dielakkan atau impaknya dapat dikurangkan sekiranya kereta-kereta di kawasan bandar, perumahan mahupun kawasan kampung bergerak dibawah had laju 30km/j. Bukan apa, bila bergerak perlahan, anda akan ada lebihan masa untuk bertindak seperti memberhentikan kenderaan atau mengelak sebarang halangan atau bahaya dengan lebih tenang. Sebagai langkah keselamatan, cadangan had laju 30km/j di kawasan bandar, kampung dan kawasan perumahan yang dipenuhi dengan motosikal, kereta, pejalan kaki dan penunggang basikal ini dilihat sebagai satu cadangan yang bernas dalam usaha menurunkan kadar kemalangan di negara ini. Adakah anda daripada golongan pandu cermat jiwa selamat atau jiwa kelajuan? Sebagai pengguna jalan raya, apa pendapat anda tentang perkara ini? Sokong atau bangkang? ✕ Let's Connect on Whatsapp We protect your personal information in compliance with the PDPA I agree with Carlist.my Terms of Use and Privacy Policy. I agree to receive personalised communication from Carlist.my and its car sellers, business affiliates and partners. Check out the best car deals in town! Prev Next Special offer - call now! days hours Avg. mkt. Why no price is listed? Sometime dealer wants you to contact for the best price. I Why no price is listed? Sometime dealer wants you to contact for the best price. Related Tags MIROS had laju 30km/j Pelan Keselamatan Jalan Raya Malaysia 2021-2030 Print Related News MIROS and MARii Officially Make A Pact To Improve Road Safety In Malaysia Auto News Adam Aubrey | January 07, 2021 The MoU signing between MIROS and MARii is a good step forward in improving road safety in Malaysia.To help improve vehicle safety in Malaysia, ... MIROS And 3M Launch Regional Road Safety Award Auto News Siew Weng | April 05, 2018 Malaysian Institute of Road Safety Research (MIROS) together with 3M Malaysia, the global science company with a rich history of road safety ... Gov. Preparing To Fully Enforce Child Seat Usage In 2020, Begin Seat Testing Auto News Siew Weng | March 07, 2019 As part of the Government's effort to rightly introduce the mandatory use of child seat usage in cars from 2020, Malaysian Institute of Road Safety ... Vehicle End Of Life Policies Don't Make Sense In Malaysia Insights Aswan | April 08, 2021 Every few years, some part of the government tries to introduce a scrap policy for old cars. It never makes sense - and even worse, they're ... Comments
MIROS Perhalusi Cadangan Had Laju 30km/j Di Bandar Dan Kampung Untuk Kurangkan Kemalangan Auto News Muhammad Sharil Tarmize | May 29, 2021 08:21 pm Had laju standard 30km/j telah dicadangkan oleh Institut Kajian Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) bagi kawasan bandar, kediaman dan desa sebagai sebahagian daripada Pelan Keselamatan Jalan Raya Malaysia 2021-2030. Ketua Pengarah Institut Penyelidikan Keselamatan Jalanraya Malaysia (MIROS) Khairil Anwar Abu Kassim berkata had tersebut dicadangkan bagi membolehkan orang ramai menguruskan tahap keselamatan jalan raya dengan lebih baik. Selain itu pergerakan bawah 30km/j akan membolehkan masyarakat mewujudkan satu kawasan yang selamat, sihat, hujau dan sesuai untuk didiami. Tambah beliau, perbincangan lanjut mengenai perkara ini akan melibatkan beberapa pihak berkepentingan seperti Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Jabatan Kerja Raya (JKR), majlis tempatan, pihak polis dan pihak berkuasa lain yang berkaitan. Oleh kerana ianya salah satu daripada Pelan Keselamatan Jalan Raya Malaysia 2021 – 2030, Khairul menjelaskan bahawa cadangan had laju tersebut akan dikemukakan kepada lembaga pengarah MIROS untuk memperhalusi pelan keselamatan jalan raya dengan pelbagai pakar keselamatan dan pihak berkepentingan sebelum membawanya ke kementerian pengangkutan. Pada masa ini, Pelan Keselamatan Jalan Raya Malaysia 2021-2030 masih dalam proses pembangunan. Satu siri bengkel akan diadakan untuk menentukan strategi bagi menyelesaikan cabaran dalam meningkatkan keselamatan jalan raya di Malaysia. Pelan ini juga merupakan rancangan berterusan dan akan terus disesuaikan untuk mencapai tujuan mengurangkan kematian dan kecederaan akibat kemalangan jalan raya. Malaysia merupakan salah satu negara terlibat dalam mandat 18 resolusi keselamatan jalanraya di dalam Deklarasi Stockholm (persidangan menteri) yang berlangsung pada Februari 2020. Sebanyak 80 menteri terlibat telah berjanji untuk mengurangkan kadar kematian jalanraya hingga separuh menjelang 2030. Oleh itu, menteri-menteri terbabit telah sebulat suara mencadangkan untuk melaksanakan had laju 30km/j di kawasan terdapat gabungan aktiviti motosikal, kereta, pejalan kaki dan penunggang basikal. Baru-baru ini, Ketua Pengarah Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) Tedros Adhanom Ghebreyesus menyeru kerajaan seluruh dunia untuk melaksanakan had laju baharu ini dengan kadar segera. Cadangan ini juga merupakan sebahagian daripada kempen “Street for Life” di bawah Minggu Keselamatan Jalanraya Global PBB ke-6 (UNGRSW). Kempen tersebut menggalakkan komuniti di Asia Tenggara untuk melaksanakan had 30 km/j di kawasan yang terdapat pejalan kaki dan pengguna jalan raya lain. *Kredit foto: Bernama Meskipun jumlah kenderaan di jalan raya seluruh dunia menurun secara keseluruhan ekoran wabak COVID-19 yang melanda serta arahan bekerja dari rumah, namun WHO melaporkan statistik kematian masih tidak menurun dengan jumlah relatif yang sama kerana pengguna jalan raya memandu dengan kelajuan yang lebih tinggi apabila jalan kosong. Baru-baru ini, sebuah video kemalangan tular di media sosial dimana seorang kanak kanak cedera parah di bahagian kepala dan kaki apabila dilanggar oleh sebuah Perodua Kembara dari arah bertentangan. Berdasarkan video, kanak-kanak yang dilanggar itu berlari melintas jalan tanpa memerhatikan kenderaan dari arah bertentangan. Kemalangan mungkin dapat dielakkan atau impaknya dapat dikurangkan sekiranya kereta-kereta di kawasan bandar, perumahan mahupun kawasan kampung bergerak dibawah had laju 30km/j. Bukan apa, bila bergerak perlahan, anda akan ada lebihan masa untuk bertindak seperti memberhentikan kenderaan atau mengelak sebarang halangan atau bahaya dengan lebih tenang. Sebagai langkah keselamatan, cadangan had laju 30km/j di kawasan bandar, kampung dan kawasan perumahan yang dipenuhi dengan motosikal, kereta, pejalan kaki dan penunggang basikal ini dilihat sebagai satu cadangan yang bernas dalam usaha menurunkan kadar kemalangan di negara ini. Adakah anda daripada golongan pandu cermat jiwa selamat atau jiwa kelajuan? Sebagai pengguna jalan raya, apa pendapat anda tentang perkara ini? Sokong atau bangkang? ✕ Let's Connect on Whatsapp We protect your personal information in compliance with the PDPA I agree with Carlist.my Terms of Use and Privacy Policy. I agree to receive personalised communication from Carlist.my and its car sellers, business affiliates and partners. Check out the best car deals in town! Prev Next Special offer - call now! days hours Avg. mkt. Why no price is listed? Sometime dealer wants you to contact for the best price. I Why no price is listed? Sometime dealer wants you to contact for the best price. Related Tags MIROS had laju 30km/j Pelan Keselamatan Jalan Raya Malaysia 2021-2030
Special offer - call now! days hours Avg. mkt. Why no price is listed? Sometime dealer wants you to contact for the best price. I Why no price is listed? Sometime dealer wants you to contact for the best price.
MIROS and MARii Officially Make A Pact To Improve Road Safety In Malaysia Auto News Adam Aubrey | January 07, 2021 The MoU signing between MIROS and MARii is a good step forward in improving road safety in Malaysia.To help improve vehicle safety in Malaysia, ...
MIROS And 3M Launch Regional Road Safety Award Auto News Siew Weng | April 05, 2018 Malaysian Institute of Road Safety Research (MIROS) together with 3M Malaysia, the global science company with a rich history of road safety ...
Gov. Preparing To Fully Enforce Child Seat Usage In 2020, Begin Seat Testing Auto News Siew Weng | March 07, 2019 As part of the Government's effort to rightly introduce the mandatory use of child seat usage in cars from 2020, Malaysian Institute of Road Safety ...
Vehicle End Of Life Policies Don't Make Sense In Malaysia Insights Aswan | April 08, 2021 Every few years, some part of the government tries to introduce a scrap policy for old cars. It never makes sense - and even worse, they're ...