Carlist.my
Carlist.my App
Predict the Price of Your Vehicle
4.5
18,373
Get

MIROS Perhalusi Cadangan Had Laju 30km/j Di Bandar Dan Kampung Untuk Kurangkan Kemalangan

Auto News

MIROS Perhalusi Cadangan Had Laju 30km/j Di Bandar Dan Kampung Untuk Kurangkan Kemalangan

Had laju standard 30km/j telah dicadangkan oleh Institut Kajian Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) bagi kawasan bandar, kediaman dan desa sebagai sebahagian daripada Pelan Keselamatan Jalan Raya Malaysia 2021-2030.


Ketua Pengarah Institut Penyelidikan Keselamatan Jalanraya Malaysia (MIROS) Khairil Anwar Abu Kassim berkata had tersebut dicadangkan bagi membolehkan orang ramai menguruskan tahap keselamatan jalan raya dengan lebih baik. Selain itu pergerakan bawah 30km/j akan membolehkan masyarakat mewujudkan satu kawasan yang selamat, sihat, hujau dan sesuai untuk didiami.

Ketua Pengarah MIROS,Khairil Anwar Abu Kassim

Tambah beliau, perbincangan lanjut mengenai perkara ini akan melibatkan beberapa pihak berkepentingan seperti Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Jabatan Kerja Raya (JKR), majlis tempatan, pihak polis dan pihak berkuasa lain yang berkaitan.

Oleh kerana ianya salah satu daripada Pelan Keselamatan Jalan Raya Malaysia 2021 – 2030, Khairul menjelaskan bahawa cadangan had laju tersebut akan dikemukakan kepada lembaga pengarah MIROS untuk memperhalusi pelan keselamatan jalan raya dengan pelbagai pakar keselamatan dan pihak berkepentingan sebelum membawanya ke kementerian pengangkutan.

30km/j,had laju,MIROS

Pada masa ini, Pelan Keselamatan Jalan Raya Malaysia 2021-2030 masih dalam proses pembangunan. Satu siri bengkel akan diadakan untuk menentukan strategi bagi menyelesaikan cabaran dalam meningkatkan keselamatan jalan raya di Malaysia. Pelan ini juga merupakan rancangan berterusan dan akan terus disesuaikan untuk mencapai tujuan mengurangkan kematian dan kecederaan akibat kemalangan jalan raya.

Malaysia merupakan salah satu negara terlibat dalam mandat 18 resolusi keselamatan jalanraya di dalam Deklarasi Stockholm (persidangan menteri) yang berlangsung pada Februari 2020. Sebanyak 80 menteri terlibat telah berjanji untuk mengurangkan kadar kematian jalanraya hingga separuh menjelang 2030. Oleh itu, menteri-menteri terbabit telah sebulat suara mencadangkan untuk melaksanakan had laju 30km/j di kawasan terdapat gabungan aktiviti motosikal, kereta, pejalan kaki dan penunggang basikal.

ketua pengarah WHO,Tedros Adhanom Ghebreyesus

Baru-baru ini, Ketua Pengarah Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) Tedros Adhanom Ghebreyesus menyeru kerajaan seluruh dunia untuk melaksanakan had laju baharu ini dengan kadar segera. Cadangan ini juga merupakan sebahagian daripada kempen “Street for Life” di bawah Minggu Keselamatan Jalanraya Global PBB ke-6 (UNGRSW). Kempen tersebut menggalakkan komuniti di Asia Tenggara untuk melaksanakan had 30 km/j di kawasan yang terdapat pejalan kaki dan pengguna jalan raya lain.

jalan kosong,jalan lengang,KL,pkp*Kredit foto: Bernama

Meskipun jumlah kenderaan di jalan raya seluruh dunia menurun secara keseluruhan ekoran wabak COVID-19 yang melanda serta arahan bekerja dari rumah, namun WHO melaporkan statistik kematian masih tidak menurun dengan jumlah relatif yang sama kerana pengguna jalan raya memandu dengan kelajuan yang lebih tinggi apabila jalan kosong.

Baru-baru ini, sebuah video kemalangan tular di media sosial dimana seorang kanak kanak cedera parah di bahagian kepala dan kaki apabila dilanggar oleh sebuah Perodua Kembara dari arah bertentangan. Berdasarkan video, kanak-kanak yang dilanggar itu berlari melintas jalan tanpa memerhatikan kenderaan dari arah bertentangan.

kemalangan,lintas jalan,perodua kembara

Kemalangan mungkin dapat dielakkan atau impaknya dapat dikurangkan sekiranya kereta-kereta di kawasan bandar, perumahan mahupun kawasan kampung bergerak dibawah had laju 30km/j. Bukan apa, bila bergerak perlahan, anda akan ada lebihan masa untuk bertindak seperti memberhentikan kenderaan atau mengelak sebarang halangan atau bahaya dengan lebih tenang.

jalan bandar,jalan kampung,30km/j

Sebagai langkah keselamatan, cadangan had laju 30km/j di kawasan bandar, kampung dan kawasan perumahan yang dipenuhi dengan motosikal, kereta, pejalan kaki dan penunggang basikal ini dilihat sebagai satu cadangan yang bernas dalam usaha menurunkan kadar kemalangan di negara ini.

Adakah anda daripada golongan pandu cermat jiwa selamat atau jiwa kelajuan? Sebagai pengguna jalan raya, apa pendapat anda tentang perkara ini? Sokong atau bangkang?



Related News


Comments

app-icon
app-icon
app-icon
View your Dream Cars
in the App
Download App Now