DBKL Dan MIROS Bakal Perkenal Had Laju 30km/j, 50km/j Di Kuala Lumpur

所有资讯

DBKL Dan MIROS Bakal Perkenal Had Laju 30km/j, 50km/j Di Kuala Lumpur

Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) sedang berusaha memperkenalkan had laju 30 dan 50km/j di kawasan terpilih di Kuala Lumpur tidak lama lagi.


Perkara tersebut diumumkan susulan kunjungan hormat Pengerusi MIROS, Suret Singh dan Ketua Pengarahnya Khairil Anwar Abu Kassim ke atas Datuk Bandar Kuala Lumpur, Mahadi Che Ngah. Kerjasama kedua-dua badan ini dilakukan bagi mengenal pasti jalan raya di mana had laju berkenaan boleh dilaksanakan sebagai langkah keselamatan.

Pengerusi MIROS,Suret Singh,Ketua Pengarah,Khairil Anwar Abu Kassim,Datuk Bandar Kuala Lumpur,Mahadi Che Ngah*Kredit foto: MIROS

Menerusi hantaran yang dibuat oleh Suret di akaun Twitter beliau baru-baru ini, perkara itu bukan hanya sekadar idea kerana institusi berkenaan akan bekerjasama dengan DBKL untuk menjadikan perancangan itu satu realiti.

Tambahnya, perbincangan tersebut berkisar mengenai kemungkinan perkongsian rekod dan data antara DBKL serta MIROS termasuk rakaman kamera litar keselamatan tertutup (CCTV) bagi kesalahan trafik yang dilakukan di ibu negara.

DBKL,CCTV

Ketika ini, MIROS sudah berada dalam peringkat akhir bagi merangka cadangan untuk memperkenalkan had laju standard 30km/j bagi kawasan kediaman dan penduduk, bandar serta kampung sebagai sebahagian daripada pelan keselamatan jalan raya kebangsaan 2022-2030.

Khairil Anwar berkata, had laju itu akan membolehkan orang ramai menguruskan keselamatan dengan lalu lintas jalan raya, selain mewujudkan kawasan yang selamat, sihat, hijau dan sesuai didiami. Tambahnya, institusi itu akan membabitkan pihak berkepentingan termasuk Jabatan Kerja Raya (JKR), Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), pihak berkuasa tempatan, polis dan pihak berkuasa lain yang berkaitan.

miros,30 km/j,kl

Keputusan ini dibuat setelah Malaysia menjadi antara negara yang meratifikasi Deklarasi Stockholm berhubung keselamatan jalan raya, dalam persidangan menteri global yang diadakan pada Feb 2020.

Seramai 80 menteri yang menghadiri persidangan itu telah berikrar untuk mengurangkan sehingga separuh bilangan kematian jalan raya menjelang 2030 selain mencadangkan had laju 30km/j sebagai norma baharu di kawasan di jalan lazim digunakan bersama oleh penunggang motosikal, pemandu kereta, pejalan kaki dan penunggang basikal.

Ketua Pengarah Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) Dr Tedros Adhanom Ghebreyesus

Malah pada May tahun lalu, Ketua Pengarah Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) Dr Tedros Adhanom Ghebreyesus telah menggesa kerajaan di seluruh dunia supaya segera mengguna pakai had laju 30kph di kawasan bandar.

Cucu Nelson Mandela, Zoleka Mandela yang juga merupakan duta Duta Inisiatif Kesihatan Kanak-kanak Global berkata, setiap hari seramai 3,000 kanak-kanak cedera atau terbunuh di jalan raya serata dunia. Beliau berkata kemalangan tersebut adalah krisis yang dibuat oleh manusia dan boleh dicegah sepenuhnya.

jalan raya,Kuala Lumpur

Tidak dinafikan, perancangan tersebut memang berkesan dari segi keselamatan. Persoalannya, adakah pelaksanaan had laju baharu di sebahagian kawasan terpilih di ibu negara tidak lama lagi boleh dipatuhi dan diikuti oleh pengguna jalan raya di negara ini?



Muhammad Sharil Tarmize

Muhammad Sharil Tarmize

Content Producer

Bukan berjiwa kelajuan, tapi hanya sekadar minat yang mendalam pada bidang penulisan. Namun setelah menceburi industri automotif sejak awal tahun 2021, minatnya terhadap industri permotoran semakin mebuak-buak.


相关文章


留言