All-New 2024 Lexus LBX arrives in Malaysia from RM238k - premium hybrid compact SUV to take on Merc GLA
主页 新闻 汽车专题 Hampir 240,000 Orang Malaysia Menjadi OKU Selepas Terbabit Di Dalam Nahas Jalan Raya Hampir 240,000 Orang Malaysia Menjadi OKU Selepas Terbabit Di Dalam Nahas Jalan Raya 汽车专题 Nabihah Md Rosdi | October 14日, 2021 01:45 PM Norfarrah Syahirah Shaari, 33 tahun adalah Orang Kelainan Upaya (OKU) yang kudung kedua belah tangan sejak lahir. Dia menggunakan kaki untuk melakukan kerja harian termasuk memandu kereta. *Kredit video: Harian Metro Norfarrah mengakui sudah biasa memandu berseorangan dan itu menjadi rutin sejak sembilan tahun yang lalu. Penerima Anugerah Belia COVID-19 ini berkata, dia mengambil masa dua minggu sahaja untuk membiasakan diri memandu menggunakan kaki, dalam temubual bersama Harian Metro. *Kredit foto: Harian Metro Katanya, dulu, bapanya kerap berulang alik dari rumah untuk menghantar dan mengambilnya pulang dari tempat kerja dan keadaan itu membuatkan dia terfikir sampai bila perlu mengharapkan bapanya serta orang sekeliling. “Bertitik tolak dari situ, timbul keinginan untuk memiliki lesen memandu dan mulanya, saya tidak yakin sehingga melihat kebolehan seorang rakan OKU memandu walaupun dalam keadaan fizikal yang serba kekurangan.” Penulis sendiri pernah menyaksikan kecekalan arwah ibu yang boleh memandu kereta menggunakan kaki palsu sehingga akhir hayatnya. Setelah kaki kanannya diamputasi pada 2014, arwah terus memandu setelah 2 minggu dibedah dan pemanduannya jauh lebih baik daripada kami, ahli keluarga yang lain yang cukup sifat ini. Dia membuktikan yang OKU boleh dan mampu untuk berdikari, malah lebih baik dari sebelum kehilangan anggota badan. Tapi bukan semua OKU boleh menerima kekurangan fizikal mereka sebaik insan-insan hebat di atas, apatah lagi jika kehilangan atau kecacatan tubuh badan adalah kerana nahas jalan raya. Lain orang, lain cara penerimaannya. *Kredit foto: Kosmo Dalam acara Sepetang Bersama MIROS – Bicara Kewartawanan dan Laporan Nahas Jalan Raya yang diadakan secara dalam talian, MIROS mendedahkan hampir separuh daripada 600,000 yang berdaftar sebagai orang kurang upaya (OKU) terdiri daripada individu yang mengalami kecacatan selepas terbabit dengan nahas jalan raya. Pegawai Penyelidik Kanan Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS), Yusof Ghani, berkata kebanyakan individu ini dilahirkan sempurna tetapi terlantar dan koma selepas terbabit nahas jalan raya. "Menurut Senator Datuk Ras Adiba Radzi, daripada 600,000 OKU di negara ini, 40 peratus daripadanya menjadi OKU kesan terbabit dengan nahas jalan raya, sedangkan sebelum ini mereka boleh bekerja dan belajar”. Bayangkan bagaimana penerimaan hampir 240,000 OKU di Malaysia yang mengalami kecacatan akibat nahas jalan raya, walhal sebelum ini menjalani kehidupan normal seperti orang lain? Kajian bersama oleh Universiti Malaysia Terengganu (UMT) dan Universiti Sains Malaysia (USM) dalam jurnal Trauma Dalam Kalangan Orang Kurang Upaya Fizikal Akibat Kemalangan: Satu Perkongsian Pengalaman Dalam Menghadapi Krisis mendapati, trauma yang dialami oleh OKU fizikal akibat sesuatu kemalangan boleh mendatangkan kesan yang sangat mendalam. “Individu yang terpaksa melalui situasi ini akan mengalami perasaan putus asa kerana kesukaran untuk bergerak dan tidak berupaya melaksanakan tugasan harian dengan sempurna. Mereka akan menunjukkan tingkah laku dan gangguan emosi yang tidak stabil seperti terkejut, cemas, murung, marah, penyesuaian serta mengalami perubahan signifikan dalam perhubungan sosial. Kesan seterusnya akan membawa kepada trauma dalam kehidupan harian mereka”. *Kredit foto: Harian Metro Lebih menyedihkan, kata Yusof, impak menjadi OKU akibat nahas jalan raya turut dirasai oleh ahli keluarga, terutamanya yang perlu menjaga mangsa 24 jam sehari. Keadaan kelompok OKU ini ibarat hidup segan, mati tak mahu apabila turut memberi kesan berpanjangan kepada ekonomi dan sosial mereka. Akhir kata, kami menyeru kepada anda supaya jangan menjadi penyumbang kepada statistik di atas kerana impak pemanduan yang cuai dan merbahaya akan turut dirasai oleh ahli keluarga anda dan pengguna jalan raya yang lain, yang tidak berdosa. Jadi, tolonglah rakyat Malaysia, pandulah dengan cermat, ingatlah orang yang tersayang. ✕ 使用 WhatsApp 联系 我们依据 PDPA 保护您的个人信息。 我同意 Carlist.my 的使用条款和隐私政策 我同意接收来自 Carlist.my 及其汽车销售商、业务附属机构和合作伙伴的个性化通信。 查看最佳汽车优惠! Prev Next 特价 - 马上拨电! 天 小时 平均市场价格 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 I 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 相关标签 norfarrah shaari oku wanita oku malaysia oku pandu kereta pandu kereta guna kaki senator ras adiba ras adiba radzi MIROS 打印 相关文章 Government denies rebates for OKU Individuals in vehicle purchases 所有资讯 Adam Aubrey | June 27日, 2023 The government has clarified its position regarding tax exemption rebates for people with disabilities (OKU) in the B40 and M40 categories who intend ... MIROS and MARii Officially Make A Pact To Improve Road Safety In Malaysia 所有资讯 Adam Aubrey | January 07日, 2021 The MoU signing between MIROS and MARii is a good step forward in improving road safety in Malaysia.To help improve vehicle safety in Malaysia, ... MIROS And 3M Launch Regional Road Safety Award 所有资讯 Siew Weng | April 05日, 2018 Malaysian Institute of Road Safety Research (MIROS) together with 3M Malaysia, the global science company with a rich history of road safety ... MIROS Perhalusi Cadangan Had Laju 30km/j Di Bandar Dan Kampung Untuk Kurangkan Kemalangan 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | May 29日, 2021 Had laju standard 30km/j telah dicadangkan oleh Institut Kajian Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) bagi kawasan bandar, kediaman dan desa ... 留言
Hampir 240,000 Orang Malaysia Menjadi OKU Selepas Terbabit Di Dalam Nahas Jalan Raya 汽车专题 Nabihah Md Rosdi | October 14日, 2021 01:45 PM Norfarrah Syahirah Shaari, 33 tahun adalah Orang Kelainan Upaya (OKU) yang kudung kedua belah tangan sejak lahir. Dia menggunakan kaki untuk melakukan kerja harian termasuk memandu kereta. *Kredit video: Harian Metro Norfarrah mengakui sudah biasa memandu berseorangan dan itu menjadi rutin sejak sembilan tahun yang lalu. Penerima Anugerah Belia COVID-19 ini berkata, dia mengambil masa dua minggu sahaja untuk membiasakan diri memandu menggunakan kaki, dalam temubual bersama Harian Metro. *Kredit foto: Harian Metro Katanya, dulu, bapanya kerap berulang alik dari rumah untuk menghantar dan mengambilnya pulang dari tempat kerja dan keadaan itu membuatkan dia terfikir sampai bila perlu mengharapkan bapanya serta orang sekeliling. “Bertitik tolak dari situ, timbul keinginan untuk memiliki lesen memandu dan mulanya, saya tidak yakin sehingga melihat kebolehan seorang rakan OKU memandu walaupun dalam keadaan fizikal yang serba kekurangan.” Penulis sendiri pernah menyaksikan kecekalan arwah ibu yang boleh memandu kereta menggunakan kaki palsu sehingga akhir hayatnya. Setelah kaki kanannya diamputasi pada 2014, arwah terus memandu setelah 2 minggu dibedah dan pemanduannya jauh lebih baik daripada kami, ahli keluarga yang lain yang cukup sifat ini. Dia membuktikan yang OKU boleh dan mampu untuk berdikari, malah lebih baik dari sebelum kehilangan anggota badan. Tapi bukan semua OKU boleh menerima kekurangan fizikal mereka sebaik insan-insan hebat di atas, apatah lagi jika kehilangan atau kecacatan tubuh badan adalah kerana nahas jalan raya. Lain orang, lain cara penerimaannya. *Kredit foto: Kosmo Dalam acara Sepetang Bersama MIROS – Bicara Kewartawanan dan Laporan Nahas Jalan Raya yang diadakan secara dalam talian, MIROS mendedahkan hampir separuh daripada 600,000 yang berdaftar sebagai orang kurang upaya (OKU) terdiri daripada individu yang mengalami kecacatan selepas terbabit dengan nahas jalan raya. Pegawai Penyelidik Kanan Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS), Yusof Ghani, berkata kebanyakan individu ini dilahirkan sempurna tetapi terlantar dan koma selepas terbabit nahas jalan raya. "Menurut Senator Datuk Ras Adiba Radzi, daripada 600,000 OKU di negara ini, 40 peratus daripadanya menjadi OKU kesan terbabit dengan nahas jalan raya, sedangkan sebelum ini mereka boleh bekerja dan belajar”. Bayangkan bagaimana penerimaan hampir 240,000 OKU di Malaysia yang mengalami kecacatan akibat nahas jalan raya, walhal sebelum ini menjalani kehidupan normal seperti orang lain? Kajian bersama oleh Universiti Malaysia Terengganu (UMT) dan Universiti Sains Malaysia (USM) dalam jurnal Trauma Dalam Kalangan Orang Kurang Upaya Fizikal Akibat Kemalangan: Satu Perkongsian Pengalaman Dalam Menghadapi Krisis mendapati, trauma yang dialami oleh OKU fizikal akibat sesuatu kemalangan boleh mendatangkan kesan yang sangat mendalam. “Individu yang terpaksa melalui situasi ini akan mengalami perasaan putus asa kerana kesukaran untuk bergerak dan tidak berupaya melaksanakan tugasan harian dengan sempurna. Mereka akan menunjukkan tingkah laku dan gangguan emosi yang tidak stabil seperti terkejut, cemas, murung, marah, penyesuaian serta mengalami perubahan signifikan dalam perhubungan sosial. Kesan seterusnya akan membawa kepada trauma dalam kehidupan harian mereka”. *Kredit foto: Harian Metro Lebih menyedihkan, kata Yusof, impak menjadi OKU akibat nahas jalan raya turut dirasai oleh ahli keluarga, terutamanya yang perlu menjaga mangsa 24 jam sehari. Keadaan kelompok OKU ini ibarat hidup segan, mati tak mahu apabila turut memberi kesan berpanjangan kepada ekonomi dan sosial mereka. Akhir kata, kami menyeru kepada anda supaya jangan menjadi penyumbang kepada statistik di atas kerana impak pemanduan yang cuai dan merbahaya akan turut dirasai oleh ahli keluarga anda dan pengguna jalan raya yang lain, yang tidak berdosa. Jadi, tolonglah rakyat Malaysia, pandulah dengan cermat, ingatlah orang yang tersayang. ✕ 使用 WhatsApp 联系 我们依据 PDPA 保护您的个人信息。 我同意 Carlist.my 的使用条款和隐私政策 我同意接收来自 Carlist.my 及其汽车销售商、业务附属机构和合作伙伴的个性化通信。 查看最佳汽车优惠! Prev Next 特价 - 马上拨电! 天 小时 平均市场价格 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 I 为什么没有价格? 有时经销商希望您以最优惠的价格联系。 相关标签 norfarrah shaari oku wanita oku malaysia oku pandu kereta pandu kereta guna kaki senator ras adiba ras adiba radzi MIROS
Government denies rebates for OKU Individuals in vehicle purchases 所有资讯 Adam Aubrey | June 27日, 2023 The government has clarified its position regarding tax exemption rebates for people with disabilities (OKU) in the B40 and M40 categories who intend ...
MIROS and MARii Officially Make A Pact To Improve Road Safety In Malaysia 所有资讯 Adam Aubrey | January 07日, 2021 The MoU signing between MIROS and MARii is a good step forward in improving road safety in Malaysia.To help improve vehicle safety in Malaysia, ...
MIROS And 3M Launch Regional Road Safety Award 所有资讯 Siew Weng | April 05日, 2018 Malaysian Institute of Road Safety Research (MIROS) together with 3M Malaysia, the global science company with a rich history of road safety ...
MIROS Perhalusi Cadangan Had Laju 30km/j Di Bandar Dan Kampung Untuk Kurangkan Kemalangan 所有资讯 Muhammad Sharil Tarmize | May 29日, 2021 Had laju standard 30km/j telah dicadangkan oleh Institut Kajian Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) bagi kawasan bandar, kediaman dan desa ...