Wanita Perlu Tahu - 6 Tips Elak Pembuli Jalan Raya

车主指南

Wanita Perlu Tahu - 6 Tips Elak Pembuli Jalan Raya

Wanita perlu tahu cara terbaik elak si pembuli jalan raya.  


Sejak dulu lagi, ada bermacam kes kekerasan melibatkan pengguna jalan raya. Kadangkala hanya sedikit kesilapan dan perselisihan kecil, tetapi sampai boleh mengakibatkan pergaduhan besar

Tidak kiralah wanita atau lelaki, kedua-duanya boleh menjadi mangsa dan si pembuli. Namun, golongan wanita kerap menjadi sasaran kerana mungkin ramai beranggapan wanita itu lemah dan senang dibuli di jalan raya. 

Stigma itu dah ketinggalan zaman lah. Hakikatnya, sesiapa pun akan mudah menjadi sasaran apabila berdepan situasi mencemaskan, seperti pemandu kereta sebelah yang sedang memaki hamun anda ketika sedang memandu di lebuh raya. 

Bagi wanita yang jarang memandu seorang diri dan berdepan si pembuli jalan raya, boleh ikut tips yang kami senaraikan ini.  

1. Sentiasa jaga jarak kereta depan  

Ini mungkin salah satu penyelesaian bersifat pencegahan yang harus dibuat pada bila-bila masa. Menjarakkan kenderaan sendiri dengan kenderaan di depan dapat meminimumkan kecelakaan dan kejadian berdepan pembuli jalan raya.  

Apa yang penting ialah jaga emosi supaya tetap tenang ketika memandu kerana anda sendiri faham dengan sikap tipikal pemandu di Malaysia yang sukar diduga. 

Ada yang agresif, angkuh, tidak beri signal, suka menyelit, membrek pada saat akhir, termasuk kerap membrek walaupun jarak kenderaan di depan masih jauh. Memang menguji keimanan!  

Seperti kes pemandu Myvi (2017) yang dipercayai memotong queue ketika menukar lorong. Mangsa sempat membunyikan hon kereta selepas pemandu tersebut memperlahankan kenderaan dibawanya secara sengaja untuk memotong barisan. Tindakan mangsa itu menyebabkan si pemandu samseng naik marah dan memandu secara berbahaya sebelum membrek mengejut di depan keretanya.  

2. Pasang kamera dashcam/ rakam video  

Ini perkara biasa apabila berlaku kemalangan. Pertengkaran akan berlaku dan masing-masing saling menyalahkan. Situasi sebegini memerlukan bukti kukuh dan jika anda ada dashcam ataupun rakaman video, ia dapat membantu siasatan polis.  

Peranti dashcam kini semakin banyak, murah dan mudah didapati. Anda boleh terus sambungkan kepada kenderaan dan aktifkan secara automatik setiap kali memandu.  

Sudah banyak kali kita lihat di media sosial akan rakaman dashcam yang boleh ‘menceritakan’ keadaan sebenar jika anda atau sesiapa di jalan raya berdepan situasi yang buruk. Jadi, laburkan sedikit kewangan untuk peranti ini demi keselamatan anda.  

3. Hafal nombor penting  

Ini bukan nombor kekasih atau tadika anak yer, tetapi nombor kecemasan orang yang anda boleh harapkan seperti pasangan atau rakan baik.  

Jika telefon pintar anda boleh hubungi nombor kecemasan dengan fungsi speed dial, boleh simpan nombor tersebut mulai sekarang.  

Apabila terlibat situasi yang berpotensi mencetuskan pergaduhan fizikal atau reaksi emosi melampau, lebih baik dapatkan bantuan orang tengah dengan menghubungi nombor kecemasan anda. Ini bagi mengelak sebarang kejadian tidak diingini berlaku.  

Anda juga boleh menghubungi polis dan kebiasaannya, si pembuli akan berfikir panjang sebelum bertindak lebih agresif terhadap anda.  

4. Bersikap tenang  

Okay, ini paling sukar dalam kes pembuli jalan raya. Kenapa? Ini kerana pemandu angkuh dan agresif akan memilih untuk memaki hamun terlebih dahulu sebelum dapat berfikir waras. Kalau kita pun jenis kepala angin, memang sekejap sahaja pergaduhan akan meletus.  

Cara terbaik adalah bersikap tenang dan mendiamkan diri jika si pembuli sudah hilang amarah. Jika anda sedang berhenti di bahu jalan, jangan turun dari kenderaan selagi bantuan tidak tiba.  

5. Jangan membalas tindakan si pembuli  

Di jalan raya, ada saja pemandu yang memandu agresif bak berlumba di litar sambil menyelit di celahan kenderaan. Lebih menyakitkan hati, aksi cucuk kereta dari arah belakang. Rasa nak pijak jer brek tu kan?  

Memang dalam hati akan timbul rasa panas dan mahu memberi ‘pembalasan’. Itu lumrah, tetapi kita sebenarnya ada dua pilihan - membalas atau abaikan dan memandu seperti biasa. Jangan mengambil sesuatu tindakan yang boleh membahayakan nyawa anda dan anak anda di dalam kereta. Let it go!  

6. Buat laporan polis  

Jika berdepan pembuli jalan raya, jangan bimbang dan gusar. Pandu macam biasa walaupun kenderaan itu mengekor rapat dan mula bertindak agresif.  

Jika tiada dashcam, catat nombor pendaftaran kenderaan tersebut dan terus ke balai polis berhampiran untuk buat laporan tentang si pembuli. Kalau dia mengekori terus ke balai polis pun lagi bagus!  

Sikap sentiasa bersedia ketika berlaku kecemasan dapat membantu anda untuk mengambil tindakan yang sewajarnya. Tiada guna untuk bertikam lidah jika akhirnya menyusahkan diri anda dan keluarga.

Semoga bermanfaat!  




相关文章


留言