Bajet 2022: Di Mana Peruntukan Keselamatan Jalan Raya?

所有资讯

Bajet 2022: Di Mana Peruntukan Keselamatan Jalan Raya?

Pengerusi Ikatan Komuniti Selamat (IKS), Tan Sri Lee Lam Thye meluahkan rasa kesal dengan kekurangan peruntukan bagi meningkatkan keselamatan jalan raya dalam Bajet 2022.  


Beliau juga berkata bahawa berbilion ringgit telah diasingkan untuk bahagian tertentu, tetapi tiada bajet khas untuk melaksanakan projek keselamatan jalan raya, meskipun jumlah kematian atas jalan adalah antara penyumbang utama kepada kehilangan nyawa di dalam negara. 

*Kredit foto: Berita Harian

Antara cadangan utama yang dikemukakan IKS kepada Kementerian Kewangan (MOF) untuk Bajet 2022 adalah peruntukan kewangan bagi mewujudkan lorong motosikal di sepanjang jalan dan lebuh raya sedia ada. 

“Sudah lama belanjawan negara sejak beberapa tahun dibentangkan, langsung tidak ada iltizam politik untuk memberikan peruntukan kewangan bagi menyediakan lorong motosikal sedemikian. Jika dilaksanakan, boleh menyelamatkan beribu-ribu nyawa, kebanyakannya anak muda Malaysia,” katanya.  

Menurut laporan New Straits Times, Lam Thye berkata, disebabkan ketiadaan lorong eksklusif untuk motosikal, maka risiko untuk pengguna motosikal terdedah dengan kemalangan adalah tinggi. 

Menurutnya, kebanyakan kemalangan maut serta kecederaan parah membabitkan pengguna motosikal berlaku akibat menunggang menggunakan jalan keluar masuk lorong laju bersama kereta dan kenderaan berat lain. 

“Ini disahkan bukan sahaja berdasarkan penyelidikan berterusan yang dijalankan oleh Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) tetapi juga berdasarkan pemikiran yang logik,” ujar beliau. 

Terdahulu, MIROS memberitahu media bahawa lebih 155,000 kematian akibat nahas jalan raya sejak 1995, dengan tujuh daripada 10 kematian jalan raya adalah penunggang motosikal.  

Ini menjadikan Malaysia lebih hampir untuk mengatasi Thailand untuk kadar kematian terburuk di dunia bagi penunggang motosikal.  

“Dari tahun 2001 hingga Ogos, seramai 79,916 pengguna motosikal terkorban di Malaysia. Ini seharusnya menyedarkan kita semua bahawa sesuatu yang drastik perlu dilakukan untuk membendung kematian yang tidak seharusnya berlaku”.  

Dalam pada itu, Lam Thye berkata, kecederaan lalu lintas jalan raya turut menyumbang sebanyak 14 peratus daripada kematian dalam kalangan kanak-kanak berumur lima hingga 14 tahun, menjadikan kecederaan lalu lintas jalan raya sebagai punca utama kematian kanak-kanak di negara ini. 

Inisiatif yang diambil kerajaan bagi membendung masalah ini adalah dengan menyalurkan bantuan subsidi sebanyak 50 peratus atau sehingga RM150 bagi pembelian kerusi keselamatan kanak-kanak menerusi Bajet 2022. 

Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata, subsidi berkenaan melibatkan peruntukan sebanyak RM30 juta. 

Namun persoalannya, adakah subsidi ini satu permulaan untuk membendung permasalahan yang lebih serius melibatkan kematian kanak-kanak di jalan raya, atau sekadar melepaskan batuk di tangga? 

Berapakah jumlah kematian dalam negara yang patut terjadi, supaya kerajaan dan pihak terbabit akan 'membuka mata' akan kepentingan projek keselamatan jalan raya di Malaysia?  




相关文章


留言