Operasi Khas Ubah Suai Ekzos – 10,166 Saman Dikeluarkan Sejak 1 Mac 2021

所有资讯

Operasi Khas Ubah Suai Ekzos – 10,166 Saman Dikeluarkan Sejak 1 Mac 2021

Tahukah anda, semenjak Operasi Khas Ubah Suai Ekzos (bising) yang dilaksanakan di seluruh Malaysia bermula 1 Mac lalu, sebanyak 10,166 saman atas pelbagai kesalahan telah dikeluarkan?


Kalau sebelum ini ada segelintir pemandu kereta yang berkata operasi ini hanya berfokuskan kepada motosikal, tahniah.. anda silap! Sepanjang operasi khas tersebut berlangsung, sebanyak 26,239 kenderaan telah diperiksa membabitkan 12,709 motosikal, 8,678 kereta dan 4,852 lain-lain kenderaan.

Operasi Khas Ubah Suai Ekzos, PDRM, Jabatan Alam Sekitar

Berdasarkan kenyataan daripada Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Bukit Aman , daripada 10,166 saman dikeluarkan, 1,423 saman adalah bagi kesalahan ubahsuai ekzos membabitkan 1,060 motosikal, 294 kereta dan 69 lain-lain kenderaan.

Ubah suai ekzos, bunyi bising,

Nak tahu apa lagi tragis daripada disaman? Apabila kenderaan anda disita. Sebanyak 474 motosikal, tujuh kereta dan dua lain-lain kenderaan disita atas kesalahan sama dalam 540 lokasi operasi berkenaan dijalankan di seluruh negara sepanjang tempoh itu. 540 lokasi bang! Kalau duduk di Kokdiang pun tak selamat ni.

Sekatan jalan raya di kawasan perumahan, Operasi Khas Ubah Suai Ekzos

Lokasi operasi kali ini menyasarkan kawasan tumpuan orang ramai, jalan bandaran, kawasan perumahan dan kawasan kerap berlaku kemalangan. Semoga mereka yang tengah panaskan enjin depan rumah tu tak terkono lah memandangkan kawasan perumahan pun pihak berkuasa masuk. Kepada pengguna ekzos bising yang dibenci jiran secara dalam diam, bersiap sedialah kerana JSPT turut akan memantau kawasan yang diterima melalui aduan orang awam berkenaan isu ekzos bising.

Difahamkan, tujuan utama Operasi Khas Ubah Suai Ekzos ini adalah untuk menguatkuasakan undang-undang jalan raya kepada pengguna kenderaan terutama pemilik dan penunggang motosikal yang melakukan ubahsuai ekzos sehingga mendatangkan bunyi bising. Meskipun ramai yang bercanggah pendapat tentang isu ekzos bising ini, namun berdasarkan undang-undang, mereka tetap salah meskipun ekzos kuat berpotensi untuk menyelamatkan nyawa. Salah siapa sebenarnya isu ekzos bising ini? 

Saman dan penjara,ubah suai ekzos,bunyi bising,polis trafik

Sekiranya anda mengubah suai ekzos kenderaan, tindakan saman boleh dilakukan mengikut Kaedah 103 Kaedah-Kaedah Kenderaan Bermotor (Pembinaan dan Penggunaan) 1959 (LN 170/1959). Dalam bahasa mudah, kalau anda degil, anda boleh berdepan hukuman seperti didenda tidak melebihi RM2,000 atau penjara tidak lebih enam bulan jika disabitkan kesalahan. Kalau denda tu kira okay lah. Bayangkan jika anda masuk penjara bersama penjenayah lain untuk tempoh enam bulan hanya kerana ekzos bising. Tak pasal-pasal jadi banduan. Adakah hukuman ini sedikit keterlaluan?

meme,lawak masuk penjara, ekzos bising

Bukan itu sahaja, bagi mereka yang dah tak kisah saman bertimbun-timbun kat rumah, anda turut tidak terlepas. Di bawah peruntukan Seksyen 64 Akta Pengangkutan Jalan 1987, polis diberikan kuasa menyita kenderaan bagi mengelakkan kesalahan sama berulang. Kena sita lagi pedih daripada kena saman kan? Pihak penguatkuasa dilihat semakin serius dan berhempas pulas dalam menangani kes ubah suai ekzos ini. Jika anda terlepas hari ini, esok mungkin tidak.

kenderaan disita ubah suai ekzos, PDRM,

Menurut JSPT, operasi terbabit mendapat maklum balas positif daripada masyarakat yang berpuas hati dengan operasi ini. Oleh itu, operasi ini mungkin akan diteruskan selepas 14 Mac. Adakah anda di pihak yang berpuas hati ataupun pihak yang tidak berpuas hati dengan berita ini? Tidak kira anda di pihak mana, undang-undang tetap undang-undang. Sebagai rakyat marhaen, kenalah patuh.

Nasihat JSPT kepada semua pemilik kenderaan, sentiasa patuhi undang-undang dan peraturan jalan raya berkaitan pengubahsuaian kenderaan. Sebarang pengubahsuaian yang mahu dilakukan perlu mendapatkan kelulusan daripada Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).  Kalau tidak, bersiap sedialah untuk dapat surat cinta (saman) daripada pihak berkuasa! Klik disini untuk membaca lebih lanjut tentang pengubahsuaian yang dibenarkan oleh JPJ.

Kepada geng-geng modi, apakah tindakan anda untuk mengelakkan daripada disaman? Sorok kereta dan guna pengangkutan awam / Grab atau kembali ke standard? Kongsikan dengan kami!

Sorok kereta, tukar ekzos standard,guna pengangkutan awam,elak saman

 



Muhammad Sharil Tarmize

Muhammad Sharil Tarmize

Content Producer

相关文章


留言