Projek PKP – Anak Muda DIY Van Pasar Malam Jadi Mini Campervan

所有资讯

Projek PKP – Anak Muda DIY Van Pasar Malam Jadi Mini Campervan

Kelapangan masa yang dimiliki Asri Nawawi akibat Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) telah disii dengan mengubahsuai Daihatsu Hijet S85 Minivan beliau menjadi sebuah campervan!


dihatsu hijet S85 minivan, campervan, malaysia

Biasanya kita tengok orang luar je yang rajin DIY campervan ni, namun Asri telah membuktikan bahawa orang kita juga pandai DIY dari segi pengubahsuaian van ke campervan ni. Untuk makluman anda, sebelum ini Asri telah berjaya mengubah Perodua Kancil 850cc milik ayahnya menjadi sebuah campercar. Namun setelah beliau membeli sebuah Daihatsu Hijet terpakai, tak sah lah kalau tak bikin kan?

perodua kancil 850cc, campercar, malaysia, pantai

Sejurus menerima van tersebut, pemuda ini menghantar van ke bengkel untuk servis enjin. Mana taknya, kot kot van dah tersadai lama sebelum dibeli olehnya. Kalau enjin buat hal masa tengah jalan kan naya tu. 

daihatsu Hijet S85 minivan, malaysia*Sumber: Facebook

Selepas itu, bermula lah episod DIY pemuda ini bersama minivan terpakai beliau. Proses make-over minivan yang merangkumi luar dan dalam ini difahamkan mengambil masa selama 2 bulan untuk disiapkan sepenuhnya.

DIY campervan, daihatsu hijet S85, interior

Untuk bahagian luaran, Asri telah mengecat bahagian lampu depannya serta menukar lampu belakang yang baru. Roof basket turut dipasang dibahagian atas untuk penyimpanan barang. Panel tenaga solar 50W pun ada tau pada minivan ini! Ianya dipasang pada roof basket. Menariknya, panel ini boleh dilaraskan kedudukannya mengikut arah matahari serta dibuka. Bak kata orang, langit tak selalu cerah.

solar panel, tenaga solar, roof basket, campervan

Untuk bahagian dalaman, Asri telah mencuci dan menanggalkan sisa cat lama seperti di stereng dan bahagian dalam kenderaan sebelum dikemaskan dengan warna baru. Bagi mengurangkan panas serta bunyi bising van, beliau telah menggunakan insulation foam pada lantai serta dinding van. Menurutnya, barang ini didapati secara atas talian. Insulation foam itu kemudiannya ditutupi dengan kayu plywood supaya lebih kemas. 

interior campervan dihatsu hijet s85, plywood,

Tambahnya lagi, setiap potongan kayu haruslah teliti. Tahukah anda bateri van Daihatsu Hijet ini berada di belakang? Oleh itu, beliau telah menyediakan ruang khas pada lantai plywood van bagi tidak menghalang kedudukan bateri.

bateri daihatsu hijet S85

Aksesori dalamannya memang menarik. Menurutnya, konsep minimalis serta ‘guna apa yang ada’ menjadi pilihan utamanya kerana tidak mahu menggunakan terlalu banyak barang yang memakan ruang dalaman van. Antara aksesori yang dimasukkan ke dalam van ini ialah kabinet meja, katil, tilam, dan langsir. Kayu palet telah digunakan untuk membina kabinet serta katil tersebut. Asri menyatakan bahawa katil tidak perlu terlalu tinggi bagi menjimatkan ruang kepala di dalam van. 360’ swivel bracket juga telah diletakkan pada tempat duduk penumpang di hadapan, membolehkan kerusi itu berpusing 360 darjah.

360 swivel bracket, kerusi pusing, daihatsu hijet s85

Menurut Asri, beliau memulakan projek DIY seperti ini daripada kosong. Kosong yang dimaksudkan adalah kosong dari segi aksesori dan kosong dari segi pengalaman. Yang paling hebat, abang ni siapkan campervan ni daripada A-Z sorang-sorang sahaja! Walaupun projek berseorangan ini mengambil lebih masa, namun kepuasannya tiada tandingan.

Lihatlah hasilnya!

campervan, daihatsu hijet s85 minivan, malaysia, diy, ubahsuai

campervan, daihatsu hijet s85 minivan, malaysia, diy, ubahsuai

campervan, daihatsu hijet s85 minivan, malaysia, diy, ubahsuai, interior

campervan, daihatsu hijet s85 minivan, malaysia, diy, ubahsuai, interior

campervan, daihatsu hijet s85 minivan, malaysia, diy, ubahsuai, interior*Sumber: Facebook

Kekangan masa menjadi cabaran terbesarnya dalam menyiapkan projek ini. Beliau terpaksa membahagikan masanya dengan menyiapkan van, menyunting video untuk dimuat naik ke YouTube dan keluarga. Tapi sebab dah minat, semua jalan! Beliau turut merakamkan segala proses DIY minivan ke campervan ini dan memuatnaik ke laman YouTube menerusi akaun peribadinya. Video tersebut mendapat perhatian ramai bukan sahaja daripada rakyat negara ini, malah juga daripada rakyat negara Indonesia. Ikuti perjalanan proses DIY ini di akaun YouTube beliau!

youtube campervan malaysia, aceyie channel, campercar

Bagi sesiapa yang berminat untuk mengubah suai van lama menjadi sebuah campervan, Asri berpesan supaya jangan sesekali takut untuk membuat silap. Buktinya, pemuda ini telah membuang kabinet yang telah dibina untuk campervan ini kerana tidak berpuas hati dengan hasilnya. Tapi lepas tengok campervan ni siap, memang berbaloi la setiap usaha yang telah dilakukan pemuda ini. Walau bagaimanapun, kos keseluruhan bagi pengubahsuaian minivan ini masih lagi tidak diketahui. Menurut Asri, dia belum kira lagi buat masa ni.

daihatsu hijet s85 minivan, DIY, campervan, malaysia*Sumber: Facebook

Walaupun tanpa pengalaman, Asri memiliki kebolehan seperti bertukang kayu, pendawaian eletrik, solar dan menjahit. Sesiapa yang selalu ponteng kelas kemahiran hidup tu memang rugi! Kalau tak boleh ubahsuai kenderaan sendiri seperti pemuda ini. Kalau anda langsung tak mempunyai ilmu dalam pengubahsuaian atau pertukangan, pastikan anda mendapat pertolongan atau nasihat daripada orang yang lebih pakar. Kalau tak, ibarat tikus membaiki labu lah!

Jangan lupa 'follow' semua akaun medsos saudara Asri bagi mengikuti segala pengembaraan campervan ini nanti! 



Muhammad Sharil Tarmize

Muhammad Sharil Tarmize

Content Producer

相关文章


留言