Longkang Makan Orang – Lepas Viral, Baru Laju Kerja

Insights

Longkang Makan Orang – Lepas Viral, Baru Laju Kerja

Tahu tak pihak berwajib mana yang berkerja lebih laju daripada The Flash? Jawapannya.. mana-mana pihak berwajib bila ada menteri jatuh basikal atau bila ada kemalangan yang viral di media sosial.


Menurut sebuah posting yang dilakukan oleh Orang – Kota Tinggi di Facebook, ada longkang tersumbat di di persimpangan Jalan Kota Kecil dan Jalan Sungai Siput sampai air naik memenuhi jalan.

longkang tersumbat,bukit tinggi,johor

Malah longkang ni dah makan 2 orang rider yang jatuh di saat tengah melayan corner pada waktu malam. Tetapi seperti biasa, tiada apa-apa tindakan yang diambil untuk membaiki longkang tersebut. Sekurang-kurangnya, letak tanda amaran atau kon terlebih dahulu pun dah memadai, tapi habuk pun tiada.

longkang tersbumbat,kemalangan,motosikal

Seminggu lepas itu, di longkang yang sama, seorang lagi pakcik tertewas di mana sebahagian daripada motornya genap ditelan longkang terbabit. Kalau dilihat pada posisi longkang itu yang dilindungi air kat tepi jalan tu, memang tak nampak langsung ada longkang besar yang tidak bertutup di situ.

KJ,Khairy Jamaludin,basikal,pot hole

Persoalannya, takkan nak tunggu hit count sampai 100 rider dulu baru nak baiki? Atau nak tunggu KJ berbasikal di situ? Rasanya dia pun sedang sibuk melawan golongan anti-vaksin.

kemalangan,longkang tersumbat,bukit tinggi

Tak cukup dengan cerita menyayat hati yang menimpa pakcik tersebut, muncul lagi sebuah cerita yang mengatakan ada cubaan untuk mencuri helmet pakcik tersebut ketika beliau rebah bersandarkan tiang lampu jalan. Mujur ada orang awam yang nampak perbuatan tersebut membuatkan pencuri tersebut mencampakkan semula helmet itu.

Bila cerita ni viral, lagilah membuak-buak kemarahan netizen. Bukan pada suspek yang cuba nak curi helmet tu, tapi lebih kepada badan kerajaan yang sering tidur dalam melaksanakan tugas.

longkang tersumbat,majlis daerah

Beberapa jam lepas dah viral tu, barulah nampak ada effort sikit bila longkang tersebut ditutupi dengan… marking tape.

Majlis Daerah Kota Tinggi (MDKT),longkang tersumbat,viral

Tapi beberapa jam kemudian (dalam hari yang sama), barulah jalan itu ditutup dan kelibat jentolak, lori besar mula kelihatan untuk menjalankan kerja-kerja pembaikan. Untuk makluman anda, jalan tersebut bukanlah dibawah seliaan JKR Kota Tinggi, tetapi di bawah Majlis Daerah Kota Tinggi (MDKT).

longkang tersumbat,Majlis Daerah Kota Tinggi (MDKT)

Menurut MDKT, punca utama permasalahan air bertakung ini adalah disebabkan oleh keretakan di bahagian tengah paip pembentung. Perkara ini telah menyebabkan pergerakan air tidak dapat mengalir dengan baik dan bertakung serta terlalu banyak sampah menyebabkan saliran air bawah tanah semakin sempit dan lambat mengalir ke sungai.

Majlis Daerah Kota Tinggi (MDKT),longkang tersumbat

Rupanya boleh pun buat kerja serta merta selaju ini. Takkan nak kena viral dulu baru nak jalan kerja? Kalau begitu, lepas ni jangan marah kalau rakyat keluarkan telefon untuk merakam terlebih dahulu sebelum membantu mangsa. Bukan apa, demi kesejahteraan umum juga kan? Tapi dalam sibuk memarahi pihak berwajib yang lambat bertindak, perlu diingat juga longkang tersebut tersumbat kerana sampah sarap. Makhluk apa yang rajin buang sampah merata-rata? Semestinya bukan kucing!

Majlis Daerah Kota Tinggi (MDKT),longkang tersumbat

Diharapkan insiden ini dapat membuka mata semua dalam kepentingan menjaga harta benda awam. Kepada pihak berwajib, rajin-rajinlah pantau jalan-jalan atau longkang yang tersumbat supaya kejadian ini tidak berulang. Selain daripada melayan kes viral, rajin-rajinlah buat rondaan di kawasan di bawah seliaan masing-masing.

Kepada rakyat biasa seperti kita, sama-samalah kita menjaga kebersihan longkang dan sungai. Kat negara lain dah aktif buat pengasingan sampah, di sini masih ada yang membuang sampah di sungai tanpa rasa bersalah. Jadi sama-samalah kita muhasabah diri demi keselamatan semua pihak.

*Kredit foto: Majlis Daerah Kota Tinggi (MDKT), Orang Kota - Tinggi



Muhammad Sharil Tarmize

Muhammad Sharil Tarmize

Content Producer

Bukan berjiwa kelajuan, tapi hanya sekadar minat yang mendalam pada bidang penulisan. Namun setelah menceburi industri automotif sejak awal tahun 2021, minatnya terhadap industri permotoran semakin mebuak-buak.


Related News


Comments