2 Kemalangan Di Jalan Ulu Yam Dalam Masa 2 Minggu – Apa Yang Boleh Dilakukan?

汽车专题

2 Kemalangan Di Jalan Ulu Yam Dalam Masa 2 Minggu – Apa Yang Boleh Dilakukan?

Dalam 2 tempoh 2 minggu sahaja, sebanyak 2 kemalangan telah berlaku di Jalan Ulu Yam ekoran sikap tak bertanggungjawab sesetengah individu yang menggunakan jalan tersebut untuk berlumba atau memandu secara berbahaya. Apa yang boleh dilakukan bagi mengurangkan isu ini?


Pada tanggal 3 Oktober lalu telah berlaku satu kemalangan di jalan terbabit melibatkan geng konvoi kereta dimana sebuah Nissan Cefiro gagal mengawal kereta sehingga merempuh Honda BR-V di laluan bertentangan.

*Kredit video: Viral Terkini

Selang beberapa hari, pada tanggal 10 Oktober telah berlaku satu lagi kemalangan di mana sebuah kereta jenis Mitsubishi Lancer cuba memotong Perodua Bezza di hadapannya namun gagal lalu bertembung dengan sebuah lori yang datang dari arah bertentangan.

Kalau anda perasan, kedua-dua kemalangan tersebut berlaku kerana perbuatan memandu secara berbahaya yang menyebabkan orang lain turut sama menerima padahnya. Sampai bila perkara ini harus dibiarkan berlaku? Jalan itu kini dianggap sebagai jalan zon merah oleh sesetengah pemandu yang tidak mahu berdepan risiko bertemu dengan pemandu ‘hantu’.

*Kredit Video: Asal Gombak

Lebih menakutkan, jalan tersebut bukan sahaja digunakan oleh kereta dan motor, malah ia juga digunakan oleh penunggang basikal. Buktinya dapat dilihat dalam rakaman video kemalangan yang berlaku baru-baru ini. Beberapa saat sebelum kemalangan berlaku, terdapat 4 orang sedang berbasikal di jalan tersebut.

Berdasarkan sejarah, jalan ini memang popular digunakan untuk merasai pengalaman memandu yang lebih menyeronokkan. Tapi sekitar tahun 2015, group kereta jadi popular oleh ramai pemandu muda yang berminat untuk menyertai konvoi kelab kereta. Malah ada yang mengubahsuai kereta tanpa mempunyai ilmu yang cukup untuk mengemudi kereta tersebut.

Jalan Ulu yam,kemalangan,berlumba

Memandangkan kemalangan semakin kerap berlaku di sini, takkan nak tunggu sehingga ia meragut nyawa dulu baru nak bertindak? Sekiranya jalan ini terus digunakan oleh orang awam serta pemandu yang berlumba, lambat laun pasti kemalangan akan berlaku jua akibat perbuatan sama.

Ada beberapa perkara yang mungkin boleh dipertimbangkan oleh kerajaan bagi menangani isu ini seperti berikut:

sekatan jalan raya,SJR

Sekatan Jalan Raya (SJR)

Diharapkan kerajaan dapat meletakkan SJR di laluan berkenaan terutama pada hujung minggu bagi mengurangkan risiko kejadian sama berulang. Bila dah ada kehadiran pihak polis di lokasi, nak berlumba pun dah tak seronok. Selain SJR, pemantauan secara rawak di kawasan terbabit juga dialu-alukan memandangkan ia zon kerap berlaku kemalangan.

bonggol jalan,bumper

Tambah Bonggol

Salah satu cara yang boleh dipertimbangkan adalah dengan menambah bonggol pada laluan yang sering digunakan untuk memecut. Walaupun ramai yang tidak bersetuju dengan cara ini, harap-harap kita tak perlu untuk lakukan perkara seperti ini untuk halang orang daripada berlumba di laluan tersebut. Kalau letak bonggol, memang dapat memperlahankan kenderaan. Tapi masalahnya bila terlalu banyak bonggol, bukan orang berlumba je yang geram, orang yang tak lumba pun sakit hati.

speed breaker,garisan tebal,had laju*Kredit foto: JKR Jasin, Melaka

Speed Breaker

Antara alternatif lain yang boleh digunakan adalah dengan menambah speed breaker atau garisan tebal yang sering terdapat di hadapan sekolah atau kawasan simpang. Fungsi garisan ini adalah supaya pemandu memperlahankan kenderaan sebab kalau pandu laju, memang bergegarlah jawabnya.

honda civic type r,litar sepang

Turunkan Harga Sewa Litar

Selain itu, kerajaan juga boleh memikirkan alternatif lain seperti memperbanyakkan litar atau menurunkan harga sewa litar supaya perlumbaan secara halal di litar mendapat pendedahan secukupnya. Selain itu, lebih ramai pemandu yang belum cukup ilmu dapat turut sama belajar memandu dengan laju di saluran yang betul dan lebih selamat. 

penjara,denda,hukuman,berlumba

Beratkan Hukuman

Cara terakhir untuk mengajar pemandu yang tidak bertanggungjawab adalah dengan memberatkan hukuman sekiranya didapati berlumba di jalan raya. Walaupun taktik seperti ini tidaklah begitu berkesan kepada pemandu mabuk atau di bawah pengaruh dadah, mungkin ia boleh berkesan pada mereka yang berlumba di jalan raya memandangkan mereka tidak khayal dan boleh berfikir dengan jelas.

pandu cermat,kemalangan,ulu yam

Kesimpulannya, sebelum anda memaksa kereta untuk bergerak pada keupayaan maksimumnya, penting untuk anda tahu had skil pemanduan anda dan had kereta tersebut. Yang paling penting, hormat pengguna jalan raya lain kerana jalan ni bukan jalan bapak kita. Kalau sanggup habis duit bikin kereta, takkan takde duit nak sewa litar kan?



Muhammad Sharil Tarmize

Muhammad Sharil Tarmize

Content Producer

Bukan berjiwa kelajuan, tapi hanya sekadar minat yang mendalam pada bidang penulisan. Namun setelah menceburi industri automotif sejak awal tahun 2021, minatnya terhadap industri permotoran semakin mebuak-buak.


相关文章


留言