Buka Penutup Radiator Ketika Panas – Bodoh Atau Tak Ambil Tahu?

Insights

Buka Penutup Radiator Ketika Panas – Bodoh Atau Tak Ambil Tahu?

Baru-baru ini, sebuah video TikTok seorang wanita membuka penutup radiator ketika panas telah tular di media sosial. Mana taknya, wanita ini hanya menggunakan kain untuk membuka penutup tersebut. Korang rasa apa yang jadi lepas itu? Memang tersemburlah air panas keluar daripada radiator tu. Tak pasal-pasal boleh melecur tangan tu.


wanita buka penutup radiator ketika panas*Sumber: TikTok

Macam mana boleh tersembur? Kenapa air tu panas? Radiator ini berfungsi untuk mengekalkan suhu operasi enjin anda. Dalam bahasa mudah, bendalir penyejuk yang digunakan untuk proses ini boleh mencecah suhu sehingga 80-90 darjah selsius! Dah boleh buat air milo dah tu. Kalau enjin berada pada tahap panas lampau, suhunya mencecah 100 darjah selsius. Boleh rebus telur untuk sarapan pagi!

kereta overheat, berasap, temperature naik

Membuka penutup radiator ketika ianya panas dan berasap akan menyebabkan air panas memancut keluar dari radiator dan boleh mengundang kecederaan pada anggota badan. Ini kerana penutup radiator di dalam pelbagai jenis kenderaan berfungsi sebagai injap untuk mengawal aliran penyejuk (coolant) antara radiator dan bekas penyimpanannya. Lagipun, kuasa stim dari wap air yang terhasil juga cukup tinggi, di sekitar 30 hingga 200 kPA. Masih nak buka penutup radiator ketika panas?

Yang pastinya, tak semua arif tentang penjagaan kereta ini. Tetapi, perkara ini merupakan perkara yang selalu diperkatakan. Boleh kata tiap-tiap tahun berlaku. Bukan itu sahaja, bahkan perkara ini telah dijelaskan ketika kelas mengambil lesen memandu lagi. Tidur ke masa ambil lesen? Tak pun ambil lesen terbang?

kelas lesen memandu*Kredit foto Institut Memandu Kota Gading

Tiada lagi alasan untuk tidak mengetahui perkara ini. Sekiranya anda boleh menggunakan telefon pintar anda untuk merakam anda membuka penutup radiator ketika panas dan memuat naik video tersebut di media sosial seperti TikTok, maknanya anda juga berkebolehan untuk menggunakan carian Google untuk mencari cara yang terbaik untuk berhadapan dengan kepanasan melampau enjin. Kan? Nak tak nak je ceritanya.

Google cara cara penyelenggaraan kereta

Tambahan pula, video yang dimuat naik wanita tersebut telah mencapai lebih satu juta tontotan di TikTok. Bayangkan berapa ramai yang dah tengok kebodohan wanita ini. Sebagai influencer media sosial yang mempunyai ramai pengikut, seharusnya beliau tampil dengan konten yang lebih bermanfaat kepada pengguna, tambah-tambah media sosial seperti TikTok dibanjiri dengan ramai generasi muda. Dapat la juga mereka belajar sesuatu. Tetapi, terdapat juga mereka yang berkongsi pelbagai ilmu mengenai kereta di TikTok. Mungkin anda boleh belajar melalui mereka di situ. Jangan lupa untuk follow Carlist.my di Facebook juga! Pelbagai petua tentang penjagaan kereta boleh didapati di Facebook Carlist.my dibawah #KasiBikin. 

Facebook Carlist.my, #KasiBikin, DIY kereta

Meskipun wanita terbabit tidak arif tentang kereta, beliau tetap cuba untuk menyelenggara keretanya dengan sendiri. Sikap wanita ini yang suka DIY sebenarnya tak salah, malah harus dipuji. Tak salah nak buat sendiri, tapi pastikan mengikut cara-cara yang betul. Kalau tidak, nanti tak pasal-pasal bahagian lain turut rosak sama. Naya poket nanti.

Kalau tak pandai, pastikan ada orang yang lebih arif tentang kereta untuk bantu. Boleh lah belajar sikit daripada situ. Betul tak? Di harapkan insiden ini akan memberi peringatan kepada wanita terbabit serta semua pembaca supaya tidak mengulangi kesilapan yang sama. Sekurang-kurangnya dapat juga netizen mendapatkan pengajaran daripada video yang tular itu. Kalau dah tahu cara-cara yang betul, silap-silap wanita tu boleh jadi lagi pakar dari para jejaka di luar sana!

pakai sarung tangan, lapik kain untuk buka penutup radiator bila overheat

Kepada yang masih tidak tahu, sebelum membuka radiator kereta, anda perlulah mematikan enjin dan biarkan ia sejuk terlebih dahulu. Untuk membantu menyejukkan enjin dengan lebih cepat, buka penutup but enjin bagi memudahkan udara panas di bahagian enjin untuk keluar. Anda juga dibenarkan untuk menuang air sejuk di sekitar badan radiator tersebut bagi menyejukkan komponennya dengan lebih pantas. Common sense lah, kalau dah nampak radiator tu berasap, takkan masih nak pegang juga?

kecederaan akibat membuka penutup radiator bila panas*Kredit foto Daily Mail

Apabila radiator sudah berada di dalam keadaan suam atau sejuk, ikuti langkah langkah ini:

  • Letakkan kain tebal yang basah di atas penutup radiator
  • Pastikan tangan anda berada di posisi selamat untuk membolehkan anda memutar penutup radiator serta menahan tekanan air daripada keluar
  • Pusingkan penutup radiator mengikut arah lawan jam sedikit demi sedikit sehingga terdengar bunyi mendesis dari penutup radiator, kalau terdengar bunyi tersebut, pastikan anda tahan dengan kuat pada posisi tersebut hingga bunyi itu hilang.
  • Selepas bunyi tersebut hilang, pusing lagi tutup radiator dengan perlahan sehingga penutup radiator terbuka.

PENTING

Tetapi, anda disarankan untuk tidak sering membuka tutup radiator kerana ianya berisiko untuk merosakkan penutup radiator tersebut. Kalau dah rosak, bersedialah untuk melihat suhu enjin anda berada di atas tahap normal. Kalau benda ini berlaku, enjin akan mengalami kesan buruk seperti bunyi pelik, enjin kurang kuasa, penggunaan bahan api berlebihan serta risiko kereta rosak di tengah jalan.

tangki simpanan coolant, bendalir penyejuk

Kalau nak tambah bendalir penyejuk sekalipun, boleh saja tambahkan di tangki simpanan berhampiran radiator. Tak perlu masukkan melalui lubang penutup radiator ketika panas. Sekiranya enjin anda overheat akibat kehabisan coolant di radiator, jangan sesekali menambah air di radiator kerana wap panas akan menyembur keluar apabila air sejuk dimasukan ke radiator yang dalam keadaan overheat. Untuk lebih selamat, lebih baik tunggu enjin sejuk terlebih dahulu. Semoga bermanfaat kepada kita semua!

 

For more latest car news, reviews, car buying guides and videos visit us at Carlist.my Auto News.
Check out all the best new & used car deals in Malaysia at Carlist.my.
Sell your car fast with the best offer? Visit us at CarlistBid.my.



Muhammad Sharil Tarmize

Muhammad Sharil Tarmize

Content Producer

Bukan berjiwa kelajuan, tapi hanya sekadar minat yang mendalam pada bidang penulisan. Namun setelah menceburi industri automotif sejak awal tahun 2021, minatnya terhadap industri permotoran semakin mebuak-buak.


Related News


Comments