Rekaan Honda Civic Sedan 2022 Generasi Ke 11 Tersebar – Apa yang baru?

Auto News

Rekaan Honda Civic Sedan 2022 Generasi Ke 11 Tersebar – Apa yang baru?

Gambar rekaan terbaru  generasi ke 11 Honda Civic 2022 untuk pasaran China telah tersebar luas di media sosial. Macam pernah nampak?


Berdasarkan gambar Civic 2022 yang tersebar, rekaan Honda Civic 2022 bewarna putih itu hadir dengan emblem pasaran china dan lencana 240 Turbo pada bahagian belakangnya. Angka 240 itu diambil daripada jumlah tork yang dihasilkan oleh enjin 1.5L VTEC Turbo jentera ini.

Honda Civic 2022,generasi ke 11,Civic,Honda

Kalau rasa macam pernah nampak, anda tak salah! Rekaan Civic terbaru itu kelihatan hampir sama dengan model prototaip Civic yang diumumkan pada November lalu. Kelihatannya, Honda betul-betul berpegang pada konsep rekaan prototaip itu. Cuma bezanya, rekaan Civic 2022 ini mempunyai lampu kabus serta perumah yang sedikit berbeza berbanding model prototaip.

Civic,Honda,2022,Generasi ke 11,Prototaip

Selain itu, bentuk muncung hadapan pada rekaan baharu 2022 ini agak sedikit tinggi berbanding muncung prototaip Civic yang lebih menirus ke bawah. Ianya secara tidak langsung menampilkan rupa sporty yang lebih matang. Namun pendapat orang pasti berbeza.

Honda Civic 2022,Generasi ke 11

Di bahagian belakang, Civic 2022 ini tampil dengan rupa yang lebih simple, minimalis dan sedikit labuh dengan ekzos yang sedikit tersembunyi. Kalau nak dibandingkan dengan model prototaip Civic, prototaip tersebut mempunyai bahagian belakang yang lebih sporty dan tinggi bersama dua perumah ekzos di kiri dan kanan jentera.

Honda Civic 2022,Generasi ke 11,Prototaip

Model generasi ke 11 Honda Civic ini semestinya berbeza dengan model Civic yang ditawarkan di pasaran negara ini. Dah nama pun model generasi baru, mestilah banyak benda baru! Jom kita tengok apa yang baru pada model ini berbanding model lamanya.

Civic 2022,Civic 2020,Honda,Perbezaan

Di bahagian hadapan, model Civic baharu ini kelihatan lebih rata dan kurang bersegi berbanding sebelumnya. Kemasan hitam di atas bahagian lampu utama yang melintangi gril hadapan yang terdapat pada model terdahulu telah dikecualikan daripada model Civic 2022 ini.

Rekaan perumah lampu kabus kedua-dua model ini turut berbeza, di mana Civic 2022 tampil dengan rekaan yang lebih minimal berbanding model lama yang lebih sporty. Lampu signal di tepi tayar depan kedua dua arah juga tiada lagi pada Civic 2022.

Selain itu, cermin sisi Civic 2022 ini kini diletakkan pada badan pintu kereta. Sebelum ini, cermin sisi Civic diletakkan di sisi hujung tingkap kereta. Kalau tak biasa tengok mungkin akan nampak sedikit pelik. Tapi lama-lama biasa lah tu.

Civic 2022,Civic 2020,Perbezaan

Tiada lagi penggunaan lampu ketam di bahagian belakang Civic generasi ke 11 ini. Lampu itu digantikan dengan lampu seperti model prototaip. Rekaan bumper belakang Civic 2022 juga berlainan dimana model baharu itu menampilkan rekaan bumper yang lebih ringkas. Bahkan ada juga yang mengatakan rekaan lampu tersebut kelihatan seakan-akan lampu belakang Volkswagen Jetta. Rupa bentuk je sama, tapi kombinasi lampunya berbeza.

Honda Civic 2022,Volkswagen Jetta,Persamaan

Selain itu, rekaan bahagian hadapan kereta ini turut disamakan dengan rupa bentuk Toyota Camry SX. Kedudukan gril hadapan serta reka bentuk bahagian hadapan kedua-dua kereta ini kelihatan lebih kurang, tapi tidak sama.

Honda Civic 2022,generasi ke 11,Toyota Camry SX,Persamaan

Setakat ini, masih tiada info tentang pelancaran Civic 2022 ini untuk pasaran Malaysia. Apa komen anda tentang wajah baru Civic ini?

*Kredit gambar daripada Facebook HondaPro Jason



Muhammad Sharil Tarmize

Muhammad Sharil Tarmize

Content Producer

Bukan berjiwa kelajuan, tapi hanya sekadar minat yang mendalam pada bidang penulisan. Namun setelah menceburi industri automotif sejak awal tahun 2021, minatnya terhadap industri permotoran semakin mebuak-buak.


Related News


Comments