Kemalangan Maut Di Lebuh Raya SUKE – Pemandu Treler Positif Dadah, Bawa Lebih Muatan Pada Waktu Puncak

Insights

Kemalangan Maut Di Lebuh Raya SUKE – Pemandu Treler Positif Dadah, Bawa Lebih Muatan Pada Waktu Puncak

Seperti yang ramai sudah sedia maklum, sebuah treler lebih muatan telah bertindak melanggar perancah besi pembinaan lebuhraya SUKE di MRR2 berhampiran Bandar Tasik Selatan sehingga menyebabkan jejantas terbabit runtuh dan menyebabkan kematian.


*Sumber: Facebook Info Roadblock JPJ/POLIS

Kejadian berlaku apabila lori yang membawa jengkaut tersebut melanggar perancah besi sebelum mengakibatkan jejantas pejalan kaki yang sedang dalam pembinaan itu runtuh dan menghempap sebuah van kilang yang dinaiki 5 orang. Pihak bomba mengambil masa hampir empat jam untuk menyelamatkan kelima-lima mangsa. Malangnya, dua penumpang terakhir yang dibawa keluar dari van tersebut disahkan maut di tempat kejadian.

van dihimpap jambatan,lebuh raya SUKE,Kemalangan maut*Sumber: Mykmu.net

Untuk pengetahuan anda, kejadian berlaku pada lewat petang hari Rabu (3 Mac 2021), sekitar 6 petang ketika orang ramai sedang berpusu-pusu pulang ke rumah. Pasti ramai tertanya-tanya, apa treler tersebut buat di pusat bandar pada waktu puncak sebegitu? Lori terbabit juga disahkan tiada kena-mengena dengan pembinaan lebuh raya SUKE. Jadi kenapa treler ini menggunakan jalan raya pada waktu puncak? Bukankah kenderaan berat dilarang menggunakan jalan raya di sekitar pusat bandar pada waktu puncak?

panduan masa dan laluan larangan bagi kenderaan berat di pusat bandar

Betul! Bahkan pihak PDRM sendiri telah mengeluarkan panduan masa dan laluan larangan bagi kenderaan berat di pusat bandar bermula jam 6.30 pagi hingga 9.30 pagi dan 4.30 petang hingga 7.30 petang. Kenapa tak patuhi? Adakah perjalanan treler besar ini tidak dipantau oleh pihak berwajib? Kalau dinilai secara kasar, pemandu dan majikan seharusnya lebih peka tentang undang-undang jalan raya. Tak patuh undang-undang, siap sedialah untuk berdepan hukuman. Takkan nak harap saman baru nak ikut undang-undang? Kalau nak tunding jari, sampai bila-bila tak habis!

Kenyataan media PROLINTAS, Kemalangan, Lebuh raya SUKE

Menurut kenyataan media yang dikeluarkan oleh PROLINTAS, treler berkenaan membawa lebih muatan. Dah la tak patuh dengan waktu larangan tersebut, siap bawa lebih muatan lagi! Perbuatan pemandu tersebut mengundang bahaya kepada banyak pihak. Tiada ke undang-undang yang melarang mereka daripada membawa lebih muatan? Mesti lah ada! Cuma orang je yang tak mahu ikut. Sama lah macam isu ekzos bising tu.

Bagi kesalahan terlebih muatan, Akta Pengangkutan Jalan (JPJ) 1987 memperuntukkan denda maksimum RM2,000 manakala Akta Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD) 2010 memperuntukkan denda minimum RM1,000 dan maksimum RM500,000.

pemandu lori, lebih muatan

Ramai juga yang berpendapat bahawa pemandu hanyalah pekerja sahaja, majikan yang sepatutnya dipersalahkan.  Jangan risau, di bawah akta-akta JPJ, saman akan dikeluarkan terhadap pemandu lori dan pengusaha tetapi untuk Akta Pengangkutan Awam Darat, saman akan dikenakan kepada pengusaha sahaja. Memang padan lah majikan kena denda yang lebih tinggi berbanding pemandu.

Kombo malang kemalangan ini ditambah lagi dengan info baru yang dikeluarkan oleh pihak polis mengatakan pemandu treler terbabit disahkan positif dadah jenis methamphetamine. Padanlah tak ikut peraturan, tengah high rupanya! Pemandu yang menggunakan dadah ketika berada dijalan raya ini harus dicemuh setaraf dengan pemandu dibawah pengaruh alkohol. Dua-dua menyusahkan orang.

Sekiranya anda memandu di bawah pengaruh alkohol atau dadah sehingga menyebabkan kematian, anda boleh dikenakan hukuman penjara untuk tempoh tidak kurang 10 tahun dan maksimum 15 tahun, denda minimum RM50,000 sehingga RM100,000 serta hilang kelayakan memegang atau mendapatkan lesen memandu selama tempoh tidak kurang daripada 10 tahun daripada tarikh sabitan. Tak cukup beratkah hukuman ini?

roadblock,sekatan jalan raya,pdrm,lori,kenderaan berat

Adakah info positif dadah ini mengejutkan? Semestinya tidak! Kelihatannya hubungan rapat antara sesetengah pemandu kenderaan berat dengan penggunaan dadah bukan lagi rahsia. Bukan sahaja pemandu lori, malah kes penggunaan dadah ini sering juga dikaitkan dengan pemandu bas ekspres. Adakah pengambilan dadah tersebut membantu mereka menjalani perjalanan jauh yang sunyi dengan lebih baik?  

Tapi apakah punca utama yang mendorong mereka untuk memilih jalan tersebut? Adakah mereka terpaksa bergantung kepada penggunaan dadah untuk terus berjaga untuk menepati tempoh masa yang ditetapkan oleh majikan? Boleh jadi juga, tapi terdapat juga kemungkinan bahawa pemandu kenderaan berat yang positif dadah ini memang berlatar belakangkan seorang penagih sebelum berkerja sebagai pemandu lagi. Apa pun alasannya, penggunaan dadah di jalan raya adalah salah disisi undang-undang!

kawasan pembinaan lebuh raya SUKE,kemalangan,maut,trafik

Menurut laporan oleh Berita Harian, terdapat kereta peronda yang mengawal treler itu sebelum kejadian. Sekiranya ada kereta pengawal, kenapa perkara ini tidak dapat dielakkan? Apa fungsi kenderaan peronda terbabit? Sebagai pengiring lori treler yang besar dan panjang, aspek ketinggian jambatan wajib dititik beratkan supaya perkara seperti ini tidak berulang. Takkan lah kereta peronda terbabit boleh terlepas pandang dengan ketinggian jejantas tersebut? Tidur ke?

CCTV kemalangan lebuh raya SUKE*Sumber: FreeMalaysiaToday

Berdasarkan siaran CCTV di tempat kejadian, kelihatan treler yang membawa jengkaut itu jelas tidak melepasi paras ketinggian dan melanggar binaan sebelum runtuh. Melalui CCTV terbabit, beberapa persoalan timbul seperti adakah benar bangunan terbabit melepasi ketinggian 5 meter? Agak pelik juga sekiranya treler terbabit melepasi had ketinggian di kawasan lain namun sangkut di SUKE. Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (JKKP) turut turun padang untuk melakukan siasatan lanjut pihak sekiranya Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 1994 dilanggar kontraktor terbabit. ianya masih lagi dalam siasatan. 

Seperti yang kita tahu, kenderaan berat seperti treler ini menggunakan brek angin (pneumatik). Meskipun sistem brek ini jauh lebih selamat dan sesuai untuk kenderaan berat, sistem brek pneumatik ini tetap memiliki kelemahannya tersendiri seperti fenomena brake lag, dimana sistem brek akan mengambil sedikit masa untuk bertindak balas terhadap input pemandu. Berbanding dengan brek hidraulik, brek angin adalah sedikit lambat.

sistem brek angin,kenderaan berat,brek udara

Sebaik sahaja pemandu lori menekan pedal brek, sedikit masa diperlukan bagi udara untuk melalui tiub brek sebelum sampai ke kasut brek dan brek drum. Meskipun tempoh brake lag itu kurang dari sesaat, kecemasan seperti ini menyebabkan pemandu gagal memberikan respon yang tepat. Jadi, kalau nak brek mengejut tu agak sukar lah. Sebab itu jangan suka cilok depan lori!

Apa-apa pun, diharapkan tindakan yang lebih tegas akan dijalankan terhadap majikan serta pemandu kenderaan berat ini supaya situasi seperti ini dapat dielakkan di masa hadapan. Majikan boleh melakukan pencegahan seperti sentiasa menjalankan ujian air kencing terhadap pemandu lori syarikat sebelum memulakan perjalanan untuk pastikan pemandu bebas dadah.

Kalau kita dengar penguatkuasa semakin serius nak tangkap pengguna ekzos yang bising sehingga masuk ke kawasan perumahan, harap ada juga anggota yang ditugaskan untuk memantau pergerakan kenderaan berat di jalan jalan utama sekitar pusat bandar ini. Mana taknya, banyak saja kenderaan berat yang masih berdegil di jalan raya ketika waktu puncak.

lori besar,jalan raya,bahaya,treler,kenderaan berat

Kalau pada saya, perkara pertama yang perlu saya lakukan di jalan raya ialah mengelakkan diri daripada berada rapat dengan kenderaan berat. Berada di belakang lori memang menjejaskan penglihatan. Dengan saiznya yang sebesar-besar alam, rasa tidak selamat sekiranya penglihatan hadapan saya terbatas. Tambahan pula jika pemandu kenderaan berat itu positif dadah, lebih baik saya berjaga jaga kerana bila dah ambil dadah, sukar nak ramal apa yang bakal berlaku seterusnya. Bukanlah ingin melabel mereka semua sebagai penagih, tapi hanya untuk sekadar mengelakkan diri daripada sebarang kejadian yang tidak diingini daripada berlaku.

Kami di Carlist.my ingin mengucapkan salam takziah kepada keluarga kedua-duda mangsa yang terkorban dalam insiden kemalangan yang berlaku di kawasan pembinaan Lebuhraya Bertingkat Sungai Besi - Ulu Kelang (SUKE) tempoh hari. Diharapkan semoga perkara seperti ini dapat dielakkan di masa hadapan. 

Adakah undang-undang sedia ada terhadap salah laku penggunaan kenderaan berat ini tidak cukup ketat sampai pemandu tak mahu patuh? Apa pendapat anda?

 



Muhammad Sharil Tarmize

Muhammad Sharil Tarmize

Content Producer

Related News


Comments