Motosikal Kapcai Pembunuh Utama Kanak-Kanak, Remaja – Salah Siapa?

Insights

Motosikal Kapcai Pembunuh Utama Kanak-Kanak, Remaja – Salah Siapa?

Tahukah anda bahawa pembunuh utama bagi generasi muda di negara ini merupakan motosikal di bawah 150cc atau lebih popular sebagai motor ‘kapcai’?


Berdasarkan statistik kematian penunggang motosikal yang dikeluarkan oleh PDRM dari tahun 2014 hingga 2020, seramai 1,748 kanak-kanak yang berusia seawal 6 tahun hingga 15 tahun telah didapati maut kerana kemalangan motosikal kapcai ini.

Jumlah Terkumpul Kematian Penunggang Motosikal Mengikut Pecahan Umur Dari 2014 - 2020

Kumpulan Umur 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 Jumlah
6 - 10 tahun 3 13 14 13 12 11 8 74
11 15 tahun 225 249 266 260 245 236 191 1,672
16 - 20 tahun 777 790 846 830 781 751 607 5,382
21 - 25 tahun 611 594 634 621 584 562 454 4,060
26 - 30 tahun 330 330 352 345 325 313 253 2,248
31 - 35 tahun 279 307 328 321 302 291 235 2,063
36 - 40 tahun 315 251 268 262 247 238 192 1,773
41 - 45 tahun 189 195 208 204 192 185 149 1,322
46 - 50 tahun 204 194 207 203 191 184 149 1,332
51 - 55 tahun 186 199 213 208 196 189 153 1,344
56 - 60 tahun 167 123 131 128 120 116 94 879
61 - 65 tahun 174 172 184 180 169 163 132 1,174
66 - 70 tahun 134 196 209 205 193 186 150 1,273
71 - 75 tahun 106 111 119 116 109 106 86 753
 > 75 tahun 80 92 98 95 89 86 69 609
Jumlah Keseluruhan 3,780 3,816 4,077 3,991 3,755 3,617 2,922 25,958

Sumber: Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik Bukit Aman

Lebih membimbangkan, golongan remaja yang berusia 16 hingga 20 tahun mencatatkan bilangan maut tertinggi sejak tahun 2014 hingga 2020, iaitu sebanyak 5,382 kematian. Meskipun jalan raya agak sedikit lengang pada tahun 2020 ekoran pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), seramai 806 penunggang motosikal di bawah umur 20 tahun telah maut manakala seramai 2,925 cedera.

kematian melibatkan penunggang motosikal kanak-kanakKredit infografik: Sinar Harian

Kadar kematian yang begitu tinggi melibatkan remaja dan kanak-kanak di jalan raya di negara ini membuatkan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) melahirkan kebimbangan. Pada pelancaran Pelan Global WHO untuk Dekad Tindakan Keselamatan Jalan Raya 2021-2030 untuk Malaysia pada Oktober tahun lalu, ketua misi dan wakil WHO di Malaysia, Brunei Darussalam dan Singapura, Dr Jacqueline Lo Ying-Ru berkata, kemalangan lalu lintas jalan raya telah menyumbang 14% daripada keseluruhan kematian dalam kalangan kanak-kanak berumur 5 hingga 14 tahun di Malaysia.

Dr Jacqueline Lo Ying-Ru

Tambah Jacqueline, ia menjadi punca utama kematian kanak-kanak di Malaysia dan jelas sekali negara ini perlu menangani isu keselamatan jalan raya.

Persoalannya, siapa yang patut dipersalahkan dalam hal ini? Semestinya bukan salah motor kapcai tersebut. Kalau nak salahkan kanak-kanak 100% pun tidak boleh juga kerana mereka masih di bawah jagaan ibu bapa dan penjaga.

kanak-kanak,budak sekolah,tidak memakai topi keledar

Kanak-kanak dan remaja yang mula belajar menunggang motosikal tanpa lesen ini bukanlah asing di negara ini mahupun negara luar. Tidak kira di bandar mahupun luar bandar, pasti ada kanak-kanak yang sedang belajar mahupun sudah mahir membawa motosikal di kawasan berdekatan. Memandangkan ia ditunggang di kawasan berdekatan, banyak situasi yang boleh dilihat seperti kanak-kanak tidak memakai topi keledar ketiika menunggang motosikal.

Walaupun ia dipandu di kawasan perumahan berdekatan, namun kemalangan boleh berlaku di mana-mana sahaja dan pada bila-bila masa sahaja. Tidak memakai topi keledar boleh menyumbang kepada risiko kecederaan yang lebih teruk sekiranya berlaku kemalangan. Lebih teruk, ia boleh mendatangkan kematian.

budak sekolah,polis,tahan,saman

Ada juga sesetengah penjaga atau ibu bapa yang membenarkan anak mereka menunggang motosikal sebelum mengambil lesen. Ini bagi membolehkan mereka mahir menunggang motosikal sebelum pergi mengambil lesen. Sekurang-kurangnya nanti sewaktu nak ambil lesen tu dah tahu cara tunggang motosikal.

Walau bagaimanapun, tindakan tersebut boleh mengundang bahaya kerana kanak-kanak ini belum mengetahui sepenuhnya tentang peraturan jalan raya. Sebagai contoh, cara yang betul untuk masuk dan keluar dari bulatan (roundabout) mahupun untuk keluar simpang.

Berdasarkan laporan Sinar Harian, bekas pegawai Jabatan Keselamatan Jalan Raya Pulau Pinang, Roziah Aziz menyifatkan bahawa segelintir ibu bapa masih belum menanam budaya keselamatan dalam kehidupan seharian mereka.

budak sekolah,motosikal,kapcai,topi keledarKredit foto: Harian Metro

“Sesetengah ibu bapa berpendapat adalah lebih baik membenarkan anak mereka di bawah umur atau tidak berlesen untuk menunggang motosikal ke sekolah daripada mereka tidak pergi ke sekolah langsung,” jelasnya.

Tidak dinafikan, ada sesetengah kanak-kanak dan remaja yang masih teruja kerana sudah mahir membawa motosikal. Tapi demi keselamatan mereka, pastikan mereka sudah mempunyai lesen sebelum menunggang motosikal. Sekurang-kurangnya, ia dapat memberi sedikit ilmu tambahan kepada mereka mengenai undang-undang jalan raya serta mengelakkan mereka daripada disaman oleh pihak berkuasa sekiranya ditahan.

polis trafik,pelajar sekolah,saman,topi keledarKredit foto: Harian Metro

Kesimpulannya, dalam hal ini, ibu bapa seharusnya lebih tegas dalam mendidik anak-anak tentang keselamatan jalan raya kerana ia melibatkan nyawa. Jika mahu mengajar anak cara menunggang motosikal dengan betul sebelum mengambil lesen, jangan sesekali biarkan mereka menunggang motosikal tanpa pemantauan, terutama ketika bersama rakan-rakan.  



Muhammad Sharil Tarmize

Muhammad Sharil Tarmize

Content Producer

Bukan berjiwa kelajuan, tapi hanya sekadar minat yang mendalam pada bidang penulisan. Namun setelah menceburi industri automotif sejak awal tahun 2021, minatnya terhadap industri permotoran semakin mebuak-buak.


Related News


Comments