KLIMS: 2025 Perodua EMO-II EV Concept preview in Malaysia, price less than 90k with more unique features
KLIMS: 2025 Kia Sportage preview in Malaysia with price starts at RM149k: CKD assemble and launch next year
KLIMS: 2025 Nissan Kicks e-Power launch in Malaysia, price less than Honda HRV e:HEV and Corolla Cross HEV. Worth to buy?
Home News Auto News Waranti Kenderaan Semakin Membebankan – MyCC Siasat Terma Waranti Kereta Tidak Adil Waranti Kenderaan Semakin Membebankan – MyCC Siasat Terma Waranti Kereta Tidak Adil Auto News Muhammad Sharil Tarmize | October 13, 2021 04:26 pm Suruhanjaya Persaingan Malaysia (MyCC) sedang mengenal pasti terma waranti yang tidak adil kepada pengguna yang berpotensi untuk menghalang, menyekat atau mengganggu persaingan dalam pasaran. Berdasarkan laporan Kajian Semula Pasaran di bawah Akta Persaingan 2010 bagi Sektor Pengangkutan di Malaysia (Ekosistem Logistik Pelabuhan dan Waranti Kenderaan Bermotor), syarikat pengeluar kenderaan kini lebih cenderung untuk memanjangkan tempoh waranti kenderaan berbanding beberapa tahun sebelumnya. MyCC turut mengenal pasti terdapat perjanjian eksklusif di antara pengeluar kereta dan syarikat insurans, yang menyebabkan pasaran pembaikan kenderaan akibat kemalangan adalah terhad kepada bengkel francais dan pengedar yang sah sahaja. Kesannya, pengguna tidak lagi mempunyai pilihan untuk mendapatkan khidmat pembaikpulihan kereta daripada bengkel persendirian dan bengkel panel panel kelolaan Persatuan Insurans Am Malaysia (PARS). Sekatan waranti yang dikenakan oleh pengeluar kereta mungkin dapat mencegah atau menyekat persaingan dalam industri pembaikan dan servis kereta. Sebaliknya, pengguna terpaksa membawa kereta ke pusat servis pihak pengeluar sahaja kerana mereka kini terikat dengan tempoh waranti yang lebih panjang. Klausa pengecualian dalam waranti berpotensi untuk menyebabkan pasaran hanya melakukan penyitaan kepada bengkel francais dalam rangkaian pengeluar kereta. Dominasi pengeluar kenderaan secara berterusan harus dielakkan kerana ia akan menjejaskan kepentingan pengguna dalam jangka masa panjang serta menafikan hak pemain industri lain. MyCC dalam kajian pasarannya juga telah mencadangkan Lemon Law dan penambahbaikan lain pada proses waranti untuk melindungi kepentingan pemilik kenderaan. Lemon Law adalah undang-undang untuk mengukuhkan Akta Perlindungan Pengguna. Dalam masa yang sama, MyCC turut mendedahkan isu persaingan yang berleluasa dalam pasaran ekosistem logistik pelabuhan yang memerlukan perhatian dan tindakan segera pihak berkaitan. Isu perjanjian konsesi dan monopoli ini memberi kesan kepada persaingan dalam kalangan pemain industri logistik pelabuhan. Dominasi ini dapat dilihat melalui penguasaan ketara 66% syer pasaran operator pelabuhan yang didominasi oleh MMC Corporation Berhad, manakala Westports Holdings Berhad memiliki pegangan sebanyak 25% berbanding operator pelabuhan lain iaitu pada kadar 4%. Kajian ini turut mengupas isu kenaikan caj di pelabuhan yang tidak munasabah dan dipercayai mempunyai unsur kartel mengakibatkan peningkatan harga barangan di pasaran. Kajian yang bermula pada Oktober tahun lalu dan selesai sepenuhnya pada Ogos lalu itu akan dibawa ke Jemaah Menteri selepas menerima maklum balas daripada pihak berkepentingan termasuk kementerian dan pemain industri berkaitan. ✕ Let's Connect on Whatsapp We protect your personal information in compliance with the PDPA I agree with Carlist.my Terms of Use and Privacy Policy. I agree to receive personalised communication from Carlist.my and its car sellers, business affiliates and partners. Check out the best car deals in town! Prev Next Special offer - call now! days hours Avg. mkt. Why no price is listed? Sometime dealer wants you to contact for the best price. I Why no price is listed? Sometime dealer wants you to contact for the best price. Related Tags terma waranti kenderaan tidak adil MyCC Suruhanjaya Persaingan Malaysia Logistik insurans Print Related News Kereta Ditenggelami Banjir – Apa Yang Perlu Anda Lakukan? Insights Muhammad Sharil Tarmize | December 20, 2021 Musim banjir yang melanda Lembah Klang dan Selangor telah menyaksikan ribuan kenderaan yang terperangkap dalam banjir. Lebih teruk, ada kenderaan ... Lapor Kemalangan Kepada Polis Selepas Tempoh 24 Jam – Boleh Ke Tidak? Insights Muhammad Sharil Tarmize | March 17, 2022 Rasanya ramai sedia tahu bahawa setiap kemalangan jalan raya yang berlaku perlu dilaporkan kepada pihak polis dalam tempoh 24 jam. Tapi apa yang ... 23 tahun Memandu Tanpa Road Tax – JPJ Pahang Sita Kereta Auto News Muhammad Sharil Tarmize | August 24, 2022 JPJ Pahang telah menyita sebuah kereta dengan cukai jalan tamat tempoh sejak tahun 1999 atau hampir 23 tahun lalu dalam Ops Pengarah Jabatan ... Nissan Skyline GT-T R34 Kemalangan Selepas Sejam Terjual Dengan Harga RM165,000 Auto News Muhammad Sharil Tarmize | July 12, 2021 Malang tidak berbau, sebuah Nissan Skyline GT-T R34 telah terlibat dalam kemalangan di Johor Bahru selepas hanya satu jam dijual dan ditukar hak ... Comments
Waranti Kenderaan Semakin Membebankan – MyCC Siasat Terma Waranti Kereta Tidak Adil Auto News Muhammad Sharil Tarmize | October 13, 2021 04:26 pm Suruhanjaya Persaingan Malaysia (MyCC) sedang mengenal pasti terma waranti yang tidak adil kepada pengguna yang berpotensi untuk menghalang, menyekat atau mengganggu persaingan dalam pasaran. Berdasarkan laporan Kajian Semula Pasaran di bawah Akta Persaingan 2010 bagi Sektor Pengangkutan di Malaysia (Ekosistem Logistik Pelabuhan dan Waranti Kenderaan Bermotor), syarikat pengeluar kenderaan kini lebih cenderung untuk memanjangkan tempoh waranti kenderaan berbanding beberapa tahun sebelumnya. MyCC turut mengenal pasti terdapat perjanjian eksklusif di antara pengeluar kereta dan syarikat insurans, yang menyebabkan pasaran pembaikan kenderaan akibat kemalangan adalah terhad kepada bengkel francais dan pengedar yang sah sahaja. Kesannya, pengguna tidak lagi mempunyai pilihan untuk mendapatkan khidmat pembaikpulihan kereta daripada bengkel persendirian dan bengkel panel panel kelolaan Persatuan Insurans Am Malaysia (PARS). Sekatan waranti yang dikenakan oleh pengeluar kereta mungkin dapat mencegah atau menyekat persaingan dalam industri pembaikan dan servis kereta. Sebaliknya, pengguna terpaksa membawa kereta ke pusat servis pihak pengeluar sahaja kerana mereka kini terikat dengan tempoh waranti yang lebih panjang. Klausa pengecualian dalam waranti berpotensi untuk menyebabkan pasaran hanya melakukan penyitaan kepada bengkel francais dalam rangkaian pengeluar kereta. Dominasi pengeluar kenderaan secara berterusan harus dielakkan kerana ia akan menjejaskan kepentingan pengguna dalam jangka masa panjang serta menafikan hak pemain industri lain. MyCC dalam kajian pasarannya juga telah mencadangkan Lemon Law dan penambahbaikan lain pada proses waranti untuk melindungi kepentingan pemilik kenderaan. Lemon Law adalah undang-undang untuk mengukuhkan Akta Perlindungan Pengguna. Dalam masa yang sama, MyCC turut mendedahkan isu persaingan yang berleluasa dalam pasaran ekosistem logistik pelabuhan yang memerlukan perhatian dan tindakan segera pihak berkaitan. Isu perjanjian konsesi dan monopoli ini memberi kesan kepada persaingan dalam kalangan pemain industri logistik pelabuhan. Dominasi ini dapat dilihat melalui penguasaan ketara 66% syer pasaran operator pelabuhan yang didominasi oleh MMC Corporation Berhad, manakala Westports Holdings Berhad memiliki pegangan sebanyak 25% berbanding operator pelabuhan lain iaitu pada kadar 4%. Kajian ini turut mengupas isu kenaikan caj di pelabuhan yang tidak munasabah dan dipercayai mempunyai unsur kartel mengakibatkan peningkatan harga barangan di pasaran. Kajian yang bermula pada Oktober tahun lalu dan selesai sepenuhnya pada Ogos lalu itu akan dibawa ke Jemaah Menteri selepas menerima maklum balas daripada pihak berkepentingan termasuk kementerian dan pemain industri berkaitan. ✕ Let's Connect on Whatsapp We protect your personal information in compliance with the PDPA I agree with Carlist.my Terms of Use and Privacy Policy. I agree to receive personalised communication from Carlist.my and its car sellers, business affiliates and partners. Check out the best car deals in town! Prev Next Special offer - call now! days hours Avg. mkt. Why no price is listed? Sometime dealer wants you to contact for the best price. I Why no price is listed? Sometime dealer wants you to contact for the best price. Related Tags terma waranti kenderaan tidak adil MyCC Suruhanjaya Persaingan Malaysia Logistik insurans
Special offer - call now! days hours Avg. mkt. Why no price is listed? Sometime dealer wants you to contact for the best price. I Why no price is listed? Sometime dealer wants you to contact for the best price.
Kereta Ditenggelami Banjir – Apa Yang Perlu Anda Lakukan? Insights Muhammad Sharil Tarmize | December 20, 2021 Musim banjir yang melanda Lembah Klang dan Selangor telah menyaksikan ribuan kenderaan yang terperangkap dalam banjir. Lebih teruk, ada kenderaan ...
Lapor Kemalangan Kepada Polis Selepas Tempoh 24 Jam – Boleh Ke Tidak? Insights Muhammad Sharil Tarmize | March 17, 2022 Rasanya ramai sedia tahu bahawa setiap kemalangan jalan raya yang berlaku perlu dilaporkan kepada pihak polis dalam tempoh 24 jam. Tapi apa yang ...
23 tahun Memandu Tanpa Road Tax – JPJ Pahang Sita Kereta Auto News Muhammad Sharil Tarmize | August 24, 2022 JPJ Pahang telah menyita sebuah kereta dengan cukai jalan tamat tempoh sejak tahun 1999 atau hampir 23 tahun lalu dalam Ops Pengarah Jabatan ...
Nissan Skyline GT-T R34 Kemalangan Selepas Sejam Terjual Dengan Harga RM165,000 Auto News Muhammad Sharil Tarmize | July 12, 2021 Malang tidak berbau, sebuah Nissan Skyline GT-T R34 telah terlibat dalam kemalangan di Johor Bahru selepas hanya satu jam dijual dan ditukar hak ...