10 Tips Memandu Ketika Hujan Lebat

Car Owners' Guides

10 Tips Memandu Ketika Hujan Lebat

Walaupun anda sudah diajar untuk berhati-hati ketika memandu tak kira dalam apa jua keadaan sekalipun, tetapi apabila hujan, anda perlu gandakan lagi sifat berhati-hati, fokus dan cakna terhadap pemanduan anda berbanding ketika cuaca biasa.


10 Tips Memandu Ketika Hujan Lebat 

Selain musim durian, musim pilihan raya dan musim bola, negara kita ada juga tidak terlepas dengan musim tengkujuh. Kadang-kala sampai banjir besar terutama di sekitar kawasan Pantai Timur. Tetapi meskipun hujan lebat, sesetengah daripada kita tetap perlu meneruskan perjalanan di jalan raya tidak kiralah untuk hal kerja atau kecemasan sekalipun.

Oleh itu, kami telah menyediakan beberapa tips penting yang boleh anda ikuti ketika memandu dalam cuaca hujan agar anda kekal selamat di jalan raya. 

1. Kurangkan Kelajuan

pandu perlahan,jalan licin,tips memandu ketika hujan lebat

Bila hujan lebat, anda bakal menerima kombo yang paling tidak menyenangkan iaitu perlihatan yang sedikit terbatas serta permukaan jalan yang licin. Oleh itu, elakkan daripada memandu dengan laju ketika hujan melainkan anda teringin sangat untuk mendapatkan tiket sehala ke neraka abadi. Sentiasalah berpegang pada kata-kata ‘biar lambat, asal selamat’ dan bukanlah ‘biar cepat, tak kisahlah kalau cacat.’

2. Hidupkan Lampu Kereta

pasang lampu ketika hujan,tips memandu ketika hujan lebat

Lampu kereta yang ada pada kereta anda itu bukanlah sekadar aksesori semata-mata. Hidupkan lampu utama anda ketika hujan bagi memudahkan kereta lain untuk mengesan kedudukan kereta anda. Maklumlah, bukan penglihatan anda sahaja yang terjejas, pemandu lain pun turut terkesan sama. Jika anda sayang bumper belakang kereta, pasang la lampu kereta anda. Kalau tidak, jangan terkejut kalau belakang kereta kena sodok dengan kereta lain.

3. Jaga Jarak

social distancing,tips memandu dalam hujan,jarak selamat

Seperti mana anda menjaga jarak (social distancing) dengan orang disebelah anda pada pandemik ini, penting juga untuk menjaga jarak dengan kereta lain ketika hujan. Jika jarak keselamatan dengan kereta hadapan ketika memandu adalah 2 saat, tambahkan ia kepada 4 saat ketika memandu dalam hujan.

Penglihatan pemandu di hadapan itu dah la kabur, buatnya dia brek mengejut, nanti berjoget-joget pula kereta anda di belakang ikut brek sama. Motif jaga jarak ini supaya ada sedikit masa untuk anda menekan brek sekiranya kereta depan brek mengejut. Maklumlah, bila permukaan jalan licin, cengkaman tayar pun berkurangan. Kalau dah brek mengejut, boleh melilau pergi kereta itu tanpa kawalan.

4. Info Trafik

info trafik,waze,navigasi,tips memandu ketika huijan lebat

Info trafik ini penting supaya anda tahu keadaan jalan raya ketika hujan lebat. Bolehlah elak kawasan-kawasan banjir, sesak, dan sebagainya. Pastikan radio anda sentiasa dibuka bagi mendapatkan info trafik terbaru ketika memandu. Kalau anda bukanlah jenis yang suka dengar radio, gunakan aplikasi navigasi seperti Waze yang ada memaparkan keadaan trafik mengikut waktu semasa seperti kemalangan ataupun trafik sesak supaya dapat dielakkan. Baru boleh rancang perjalanan dengan mudah. Tapi bila banjir berlaku dan anda tak dapat nak elak, kenal pasti dahulu kedalaman banjir tersebut. Jika banjir itu lebih tinggi daripada pembahagi jalan, seeloknya janganlah redah banjir tersebut kalau tak mahu kereta anda terkulai

5. Lopak Air

lopak air,air bertakung,tips memandu ketika hujan lebat

Bila nampak air bertakung di jalan, jangan sesekali tekan minyak untuk langgar lopak tersebut dengan laju. Walaupun niat anda untuk membersihkan tayar atau apa sekalipun, perbuatan tersebut boleh menyebabkan tayar hadapan anda hilang kawalan akibat tekanan yang diberikan oleh lopak tersebut, terutamanya bagi lopak yang sedikit dalam. Pastikan kedua-dua tangan anda berada di stereng kereta sepenuh masa.

Selain itu, percikan daripada lopak berkenaan mampu untuk mengganggu penglihatan kenderaan lain terutama kereta dari arah bertentangan. Meskipun hanya beberapa saat percikan itu mengaburi cermin kereta lain, tetapi beberapa saat itulah yang mampu mendatangkan musibah pada pemandu lain.

6. Brek Kereta

brek kereta,brake pad,ap racing,tips memandu ketika hujan lebat

Pastikan brek anda sentiasa dalam keadaan baik. Bila cuaca hujan, tak perlulah terlalu berkeras dengan brek. Dah tahu jalan licin, takkan masih nak pijak brek macam anda Takumi Fujiwara pula. Anda bukan sahaja membahayakan diri, malah nyawa pemandu lain juga turut terancam sekiranya kereta anda hilang kawalan.

7. Tayar Kereta

tayar kereta,tips memandu ketika hujan lebat

Selain brek, keadaan tayar pun penting. Jika dulu anda pernah membesar pakai selipar sampai haus tapaknya, mesti licin bila nak berjalan atas permukaan basah kan? Sama la juga macam tayar kereta. Meskipun brek masih cengkam, tapi kalau bunga tayar dah tiada, memang jadi sekuel Initial D lah nanti.

Tekanan angin tayar pun main peranan juga. Jika terlalu rendah atau terlalu tinggi, cengkaman tayar pada permukaan jalan juga akan berkurang. Nak selamat, periksalah tekanan angin tayar anda sekurang-kurangnya sebulan sekali. Bagi kereta yang ada sistem Tyre Pressure Monitoring System (TPMS) seperti di Proton X50, lebih mudah untuk anda memantau keadaan tekanan angin.

8. Halangan Di Jalan Raya

tips memandu ketika hujan lebat

Ketika hujan, angin yang kuat mampu menerbangkan pohon kayu, kon dan sebagainya ke tengah jalan. Kadang-kala, orang kemalangan pun ada di hadapan. Oleh itu, sentiasa berikan 100% fokus terhadap pemanduan untuk mengenalpasti sebarang halangan di hadapan. Jika anda nampak ada halangan di hadapan, brek perlahan-lahan dan beri signal untuk menukar lorong. Lebih baik elak daripada hentam dan tawakal sebab tayar kereta anda berpotensi untuk bocor. Tak seronoklah bila kena tukar tayar spare time hujan kat tepi jalan.

9. Pengelap Cermin (wiper)

wiper,pengelap cermin,tips memandu ketika hujan lebat

Seeloknya, sebelum memulakan perjalanan, ada baiknya jika anda percikkan semburan air pengelap pada cermin kereta anda dan biarkan wiper anda melakukan tugasnya. Perhatikan wiper anda berfungsi dan pastikan getahnya berada dalam keadaan baik. Jika tidak, sempatlah juga anda nak pergi tukar baru. Cuba bayangkan bila anda hanya perasan yang wiper anda dah tak berfungsi dengan baik ketika anda sedang memandu dalam hujan lebat. Kan dah terlambat tu?

10. Lapisan Kalis Air Pada Cermin

window coating,kalis air,tips memandu ketika hujan lebat*Kredit foto: Ceramic Pro

Akhir sekali, pastikan cermin kereta anda sudah dilaputi oleh lapisan kalis air supaya air hujan dapat mengalir dengan lebih cepat dan tidak melekat pada cermin. Dengan ini, permandangan anda akan menjadi lebih jelas ketika hujan. Langkah untuk menyapu lapisan kalis air ini mudah sahaja, malah anda boleh buat sendiri di rumah. Pelbagai jenama produk lapisan kalis air pada cermin yang boleh anda beli di pasaran. Kalau nak tahu proses-prosesnya, boleh tonton video dibawah:




For more latest car news, reviews, car buying guides and videos visit us at Carlist.my Auto News.
Check out all the best new & used car deals in Malaysia at Carlist.my.
Sell your car fast with the best offer? Visit us at CarlistBid.my.
Get the latest new car promotions at New Car website now.



Muhammad Sharil Tarmize

Muhammad Sharil Tarmize

Content Producer

Bukan berjiwa kelajuan, tapi hanya sekadar minat yang mendalam pada bidang penulisan. Namun setelah menceburi industri automotif sejak awal tahun 2021, minatnya terhadap industri permotoran semakin mebuak-buak.


Related News


Comments