Berebut Masuk Laluan Tol – Pentingnya Bertimbang Rasa Ketika Menggunakan Jalan Raya

Insights

Berebut Masuk Laluan Tol – Pentingnya Bertimbang Rasa Ketika Menggunakan Jalan Raya

Pernah nampak dua kenderaan yang tak mahu mengalah di laluan masuk plaza tol? Pernah terfikir apakah puncanya?


Berjuta-juta rakyat Malaysia menggunakan jalan raya setiap hari tidak kiralah sama ada ingin ke tempat kerja ataupun untuk pergi ke bank bagi mengeluarkan i-Sinar. Pendek kata, semua orang gunakan jalan raya untuk pergi sesuatu tempat. Jadi anda boleh bayangkan bahawa terdapat pelbagai jenis manusia yang ada di atas jalan raya pada sesuatu masa.

Pada 1 Mei lalu, telah tular satu lagi video di mana Perodua Bezza serta Toyota Corolla Altis telah berebut untuk masuk ke laluan Touch n Go di sebuah plaza tol. Saksikan video di bawah:

*Kredit video: Navin Kumar

Walau bagaimanapun, adik beradik King, iaitu Perodua Bezza akhirnya mengalah pada saat-saat akhir dan membiarkan Corolla Altis tersebut memasuki plaza tol tersebut terlebih dahulu. Nasib baik tiada sebarang kejadian tidak diingini berlaku di plaza tol terbabit.

Malah perebutan di plaza tol ini bukanlah kali pertama berlaku di Malaysia ini. Malah ianya bukan hanya di Malaysia saja, pasti ada pemandu sebegini di mana-mana negara sekalipun. Sebelum ini pun ada berita kereta berebut sehingga menyebabkan kemalangan.

berebut masuk tol,bertimbang rasa,etika memandu,adab memandu*Kredit foto: Hishamuddin Ahmad Zaki

Ada juga yang masuk secara serentak ke dalam laluan tol tersebut. Biarlah gambar di atas berbicara dengan sendirinya. Sebelum anda mengutuk atau memaki kedua-dua kenderaan tersebut, pihak polis telah mengeluarkan kenyataan bahawa brek Perodua Kancil tersebut rosak dan telah menyebabkan ia terperosok ke sebelah Proton Iswara di Plaza Tol Mines.

Bertimbang rasa di jalan raya

berebut masuk tol,bertimbang rasa,etika memandu,adab memandu

Bagi mengurangkan risiko untuk anda terperangkap dalam situasi sebegitu, penting untuk anda mengamalkan sikap bertimbang rasa dalam memandu di jalan raya bagi kesejahteraan semua. Sebagai contoh, pandulah dengan beradab. Sekiranya anda perlu menukar lorong di saat saat akhir, berilah signal dan angkat tangan kepada pemandu yang telah memberikan anda laluan tadi. Tak susah kan?

Seterusnya, latih diri anda untuk memandu dengan otak, bukannya dengan perasaan. Ini tidak, baru kena hon sikit dah berhentikan kereta dan bawa keluar pedang samurai keluar kereta. Elakkan menjadi samseng jalan raya yang gemar memberhentikan kenderaan di tengah jalan hanya semata-mata untuk meluahkan isi hati pada pemandu lain. Kalau kena hon dah boleh buat bergaduh, muhasabah la diri tu dahulu.

berebut masuk tol,bertimbang rasa,etika memandu,adab memandu,gaduh

Selain itu, belajarlah untuk mengalah. Setiap orang ada ego masing-masing. Seelok-eloknya, turunkan ego anda dan beri sahaja laluan kepada kereta yang ingin memasuki laluan terbabit. Kalau bagi kereta tu jalan dulu, anda hanya akan terlepas beberapa saat je. Kalau berebut sampai kemalangan, silap silap sampai berjam jam kat situ. Mana lagi berbaloi?

Apa keburukan tidak bertimbang rasa di jalan raya?

berebut masuk tol,bertimbang rasa,etika memandu,adab memandu,kemalangan*Kredit foto: Berita Harian

Sekiranya anda memandu tanpa etika serta tidak bertimbang rasa terhadap pengguna jalan raya yang lain, anda berpotensi untuk menyebabkan kemalangan. Dah kalau dua-dua tak mahu mengalah, macam tu lah jadinya. Meskipun kemalangan kecil, tapi kalau badan kereta dah bergesel, kenalah cat semula bahagian yang rosak tu. Duit lagi!

berebut masuk tol,bertimbang rasa,etika memandu,adab memandu

Kalau dah kemalangan, dah tentulah ia akan menyebabkan trafik sesak. Tambah-tambah bila kemalangan pelik-pelik seperti dua kenderaan berada di dalam satu laluan di plaza tol. Rakyat Malaysia ini memang antara pemerhati dan wartawan media sosial yang terbaik di dunia. Bila ada kemalangan, mesti ada yang perlahankan kereta demi untuk memerhatikan kemalangan tersebut secara teliti.

Kalau anda jenis yang keras kepada dan tidak mahu bertimbang rasa di jalan raya, satu hari nanti pasti akan menemui seseorang yang lebih tidak bertimbang rasa berbanding anda. Masa ini barulah kita panggil buku bertemu ruas. Bila kedua-dua pihak tak mahu bertimbang rasa dan mengalah, ia berpotensi untuk mencetuskan pergaduhan. Perkara yang sepatutnya boleh diselesaikan dengan memberi laluan, tak pasal-pasal bertumbuk pula.

berebut masuk tol,bertimbang rasa,etika memandu,adab memandu,viral

Bila dah bertumbuk di tengah jalan, siap sedia sahajalah untuk video pergaduhan tersebut tersebar di media sosial. Seperti yang saya katakan tadi, rakyat Malaysia memang seorang wartawan bebas yang hebat. Kuasa viral ini juga membahayakan. Sekiranya anda tular akibat perkara yang tidak elok, anda berpotensi untuk dikenakan tindakan oleh majikan seperti digantung kerja atau dibuang kerja atas sikap peribadi anda itu.

Kesimpulannya, tak salah untuk mengalah. Jika anda menerapkan nilai kesabaran serta bertimbang rasa yang tinggi dalam pemanduan anda, nescaya waktu memandu anda akan menjadi lebih tenang dan berkualiti.



For more latest car news, reviews, car buying guides and videos visit us at Carlist.my Auto News.
Check out all the best new & used car deals in Malaysia at Carlist.my.
Sell your car fast with the best offer? Visit us at CarlistBid.my.
Get the latest new car promotions at New Car website now.



Muhammad Sharil Tarmize

Muhammad Sharil Tarmize

Content Producer

Bukan berjiwa kelajuan, tapi hanya sekadar minat yang mendalam pada bidang penulisan. Namun setelah menceburi industri automotif sejak awal tahun 2021, minatnya terhadap industri permotoran semakin mebuak-buak.


Related News


Comments